15 naturalnych środków przeczyszczających, które pomogą Ci zachować regularność wypróżnień

Zaparcia są bardzo powszechnym i przykrym problemem, zazwyczaj spowodowane są złymi nawykami życiowymi, złą dietą, zażywaniem niektórych leków lub problemami z układem pokarmowym.

W ostatnich latach coraz więcej osób ma problem z zaparciami.

„Przyjmuje się, że powinnyśmy „chodzić” do ubikacji przynajmniej raz dziennie.”

Z powodu częstych zaparć, coraz więcej osób, aby poradzić sobie z tym problemem, korzysta z dostępnych w aptece środków przeczyszczających. Pamiętajmy jednak, że środki przeczyszczające w dłuższej perspektywie mogą tylko pogorszyć sytuację. Częste stosowanie leków na zaparcia lub ich przedawkowanie bywa przyczyną reakcji alergicznych, biegunek, zaburzeń wchłaniania z jelita cienkiego czy zapalenia jelita grubego. Oczywiście, nic złego nie stanie się po kilku tabletkach. Jednak należy je stosować bardzo ostrożnie.

Na szczęście istnieje kilku naturalnych sojuszników, którzy działają jak naturalne środki przeczyszczające i pomagają rozwiązać ten uciążliwy problem w łatwy i szybki sposób.

 

1. Siemię lniane

Nasiona siemienia lnianego uważa się za jeden z najlepszych środków „czyszczących”, jakie ma do zaoferowania natura. Zapewniają dobrą równowagę zarówno nierozpuszczalnego, jak i rozpuszczalnego błonnika, które działają razem jako naturalny środek odtruwający. Spożywanie ich regularnie może pomóc w zapobieganiu zaparciom i innym problemom z trawieniem. Stwierdzono, że dieta zawierająca nasiona lnu pomaga w leczeniu szeregu problemów trawiennych, takich jak zapalenie okrężnicy, choroba Leśniowskiego-Crohna i zespół jelita drażliwego. Od dawna były używane jako naturalny środek przeczyszczający,ponieważ zawarty w nim błonnik, wchłonąwszy znajdującą się w przewodzie pokarmowym wodę, zwiększy swoją objętość, przez co automatycznie powiększy się też objętość kału. Masa kałowa oraz napęczniałe ziarna będą podrażniać i uciskać ścianki jelita, wywołując w ten sposób ruchy perystaltyczne oraz przyśpieszając proces wypróżniania. Działanie to nasilą także znajdujące się w nasionach lnu związki śluzowe, które dodatkowo ułatwią przesuwanie się masy kałowej w jelicie. Odporny na czynniki hydrolizujące śluz zadziała również osłonowo, zapewniając przełykowi, żołądkowi i jelitom skuteczną ochronę przed szkodliwymi substancjami.

University of Maryland Medical Center donosi, że badania z udziałem osób z przewlekłymi zaparciami, które było wynikiem zespołu jelita drażliwego odkrył, że siemię lniane było w stanie znacząco zmniejszyć objawy, w tym zaparcia, a także wzdęcia i bóle brzucha.

Poza tym, siemię lniane, choć wygląda bardzo niepozornie, jest źródłem wielu witamin oraz składników mineralnych. W małych, brązowych ziarenkach znajdują się między innymi:

Pamiętajmy tylko, że nasiona lnu zawsze powinny być spożywane po namoczeniu. Dla przykładu – wieczorem zalewam 1 łyżkę nasion siemienia lnianego letnią wodą i rano wypijam. Natomiast, aby skorzystać ze wszystkich potężnych składników odżywczych, które oferują nam nasiona siemienia lnianego należy je zmielić tuż przed spożyciem, gdyż całe siemię lniane nie są w pełni trawione.

 


REKLAMAMunogen FitLine

 

Ponadto Munogen FitLine zawiera: ** wysokogatunkową: L-Argininę i L-Cytrulinę (To aminokwasy, które pełnią ważną rolę w organizmie każdego sportowca, ale nie tylko – przyjmowanie ich pomaga zwiększyć wytrzymałość organizmu i poprawić natlenienie tkanek. Ponadto L-arginina wspomaga prawidłową funkcje wątroby, działa oczyszczająco na komórki tego narządu, jest też dobroczynną substancją dla naszego serca.) ** witaminę B6, witaminę B12 i kwas foliowy, które biorą udział w redukcji zmęczenia i znużenia.   Głównym zadaniem Munogen jest zwiększyć przepływ krwi w organizmie, w każdym naczyniu…tym samym organizm dostaje więcej tlenu do komórek, a co za tym idzie, więcej składników odżywczych. Efektem tego jest więcej energii, redukcja zmęczenia i znużenia * oczyszczenie krwi i limfy * profilaktyka dla układu krążenia * wsparcie do prawidłowego tworzenia krwinek czerwonych

Munogen FitLine możesz KUPIĆ TU


 

2. Owoce jagodowe

Kiedy przychodzi sezon na jagody, możecie odmówić sobie każdego jedzenia, tylko nie w jagód. Codziennie zjadajcie chociażby filiżankę. Jeżeli gwiazdy są oczami nieba, to jagody oczami ziemi. Nie ma wśród nich lepszych i gorszych. Każde nasycą was siłą i zdrowiem – począwszy od czereśni do arbuza.”

Większość odmian jagód jest stosunkowo bogata w błonnik, co czyni je doskonałym wyborem jako łagodny naturalny środek przeczyszczający.

 

I tak dla przykałdu:

Truskawki zawierają 3 gramy błonnika na filiżankę (152 gramy),

jagody dostarczają 3,6 grama błonnika na filiżankę (148 gramów),

a jeżyny  7,6 g błonnika na filiżankę (144 gramy).

 

Jagody zawierają dwa rodzaje błonnika : rozpuszczalny i nierozpuszczalny.

Rozpuszczalny błonnik, taki jak w nasionach chia, absorbuje wodę w jelicie, tworząc żelopodobną substancję, która pomaga zmiękczyć stolec.

Nierozpuszczalny błonnik nie wchłania wody, ale porusza się po ciele w stanie nienaruszonym, zwiększając objętość stolca w celu łatwiejszego przejścia.

Włączenie do diety kilku rodzajów jagód jest sposobem na zwiększenie spożycia błonnika i wykorzystanie jego naturalnych właściwości przeczyszczających.

Poza owoce jagodowe są źródło cennych witamin, minerałów i antyoksydantów.

 

3. Mięta pieprzowa

Mięta pieprzowa to ziele od dawna uważana za roślinę leczniczą. Nazywana jest również miętą zieloną. W medycynie ludowej jako surowiec leczniczy wykorzystywane są liście mięty pieprzowej oraz olejek miętowy. Mięta pieprzowa zawiera olejek eteryczny, garbniki, a także korzystnie wpływające na zdrowie flawonoidy, do których należą: rutyna, luteolina, hesperydyna, a także kwasy fenolowe. Dlatego mięta pieprzowa wykorzystywana jest do leczenia wzdęć, zaparć oraz zaburzeń trawienia. Zawarte w liściach mięty właściwości mięty pieprzowej wspomagają procesy trawienia, gdyż mentol, który zawiera mięta pieprzowa, zwiększa wydzielanie żółci. Ponadto mięta pieprzowa wykazuje działania wiatropędne. Spożywanie naparu z mięty zalecane jest po spożyciu pokarmów ciężkostrawnych i wzdymających takich jak: kapusta, fasola, bób, baranina czy inne ciężkie mięsa.

 

4. Imbir

Imbir pomaga w regulacji kwasowości żołądka, stymuluje perystaltykę jelit i skraca czas zalegania pokarmu w jelitach. Imbir ma właściwości lekko przeczyszczające i często pomaga pobudzić jelita do pracy. Poza tym imbir jest doskonałym składnikiem detoksykującym. Uważa się, że pomaga to w oczyszczeniu organizmu poprzez stymulację trawienia, pobudzenie pocenia i zwiększenie krążenia. Działanie imbiru na układ trawienny może służyć do oczyszczania odpadów i toksyn, które gromadzą się w okrężnicy, wątrobie i innych narządach.

Uzdrawiające i odtruwające właściwości imbiru są prawdopodobnie wynikiem jego wysokiego stężenia gingerolu, związku, które oferują przeciwskurczowe i przeciwzapalne działanie na układ żołądkowo-jelitowy. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Minnesocie wskazuje, że gingerol – aktywny składnik olejków eterycznych zawartych w imbirze ma właściwości przeciwrakowe.

 


REKLAMA

PowerCoctail Junior witaminy dla dzieci

FitLine PowerCocktail Junior Zapewnia dziecku składniki odżywcze dla zdrowego wzrostu. Zawiera składniki roślinne wspomagające: układ odpornościowy, pracę jelit, utrzymujące układ pokarmowy w dobrej kondycji  Bogaty w selen – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Bogaty w magnez i wapń, który pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Witamina C – odpowiada za prawidłowy metabolizm energetyczny

FitLine Power Cocktail Junior możesz kupić tu.


 

5. Banany (dojrzałe)

Jest powód, dla którego wielu sportowców wybiera banany jako idealną przekąskę. Nie tylko słyną z tego, że pomagają w utrzymaniu energii dzięki wysokiej zawartości potasu, a potas pomaga również w regulowaniu równowagi płynów (więcej o roli POTASU pisałam w tym poście). Są lekkostrawne, co warunkuje nam po ich zjedzeniu zachowanie nadal płaskiego brzucha, a w razie problemów z zaparciami,  złagodzą problem.

Banany są  cennym źródłem  składników mineralnych jak  magnez(36mg), także cynk i mangan, żelazo, selenmangan i jod.

Jedzenie bananów sprzyja trawieniu…..

  • Wysoka zawartość błonnika w bananach pomaga unormować perystaltykę jelit, co ma znaczenie w przypadku zaparć.
  • Bogate w pektynę banany pomagają w trawieniu.
  • Produkują enzymy trawienne, które pomagają przyswajać składniki odżywcze.
  • Działają jak prebiotyki, stymulując rozwój przyjaznych bakterii w jelitach.
  • Są kojące dla przewodu pokarmowego i pomagają przywrócić utracone w trakcie biegunki elektrolity.
  • W naturalny sposób łagodzą refluks żołądkowy i zgagę.
  • Ważne: są jednym z niewielu surowych owoców, który może być spożywany bez niebezpieczeństwa, aby przynieść ulgę w przypadku wrzodów żołądka poprzez powlekanie ścian żołądka przeciw kwasom

 

6. Kiwi

Kiwi działa stymulująco na pracę jelit i poprawia ich pracę. Do zwalczenia zaparć, zaleca się zjadanie dwóch kiwi na czczo przez okres jednego tygodnia. Pozytywny efekty powinny pojawić się dość szybko.

 

7. Aloes

Aloes składa się z 99% z wody, a pozostały 1% to około 75 różnych, znanych substancji odżywczych wśród, których znajdziemy witaminy, minerały, aminokwasy, itd.

Codzienne picie soku aloesowego jest idealnym lekiem na zaparcia. To działanie aloesu sprawia, że lepiej się oczyszczamy. Zarówno w jelitach, jak też w intensywniej pracujących komórkach jest mniej toksyn, niepotrzebnych złogów. Od tego też stajemy się lżejsi. Poza tym, jeśli pokarm zbyt długo nie zalega w jelitach to mniej składników przyswajamy.

8. Ocet jabłkowy

Ważne, żeby stosować dobrej jakości, nieklarowany i niepasteryzowany ocet jabłkowy. To świetne naturalne rozwiązanie, które nie zaburzy twojego metabolizmu i nie uzależni od jego stosowania. Nasze babcie mawiały, że jedzenie jednego jabłka dziennie pozwoli nam uniknąć wizyt u lekarzy i zapewni szczupłą sylwetkę. A ocet jabłkowy to nic innego jak siła wieeeelu jabłek zamknięta w jednej butelce, dzięki czemu działa z dużo większą siłą!!

Pół szklanki wody z łyżką octu jabłkowego to doskonałe rozwiązanie na problem z uciążliwymi zaparciami. Pij taki napój codziennie rano, po przebudzeniu, a następnie w miarę możliwości – przed każdym posiłkiem (szczególnie tym zawierającym białko) – ważne pij taką miksturę 15-30 minut przed posiłkiem.

Regularne picie octu jabłkowego pomoże nam rozwiązać problemy z zaparciami. Co ważne ocet jabłkowy nie tylko likwiduje zaparcia, ale także ich przyczyny. Poddany podwójnej fermentacji produkuje enzymy przyjazne ludzkiemu organizmowi. Przyspiesza metabolizm, odkwasza organizm i przywraca równowagę kwasowo-zasadową. Poza tym dostarcza nam mnóstwa cennych witamin i minerałów, zwiększa objętość pokarmów w żołądku i w jelitach, a także usuwa złogi i toksyny.

 

9. Pieprz cayenne

Pieprz cayenne ma właściwości, które stymulują układ trawienny, zwiększa proces produkcji enzymów trawiennych i soków trawiennych. 

 


REKLAMA

Krzem z borem

KRZEM  Z BOR i JOD TO PIERWIASTKI ZDROWIA. Suplement diety SILOR + B + J jest produktem którego zadaniem jest suplementacja krzemu, boru oraz jodu w organizmie.Jak wszystkie produkty oferowane przez INVEX REMEDIES jest wyprodukowany w formie płynnej oraz w technologii monojonowej co zwiększa jego biodostępność.

KRZEM z Borem i Jodem możesz KUPIĆ TU


 

10. Oliwa z oliwek

Niektóre badania wykazały, że spożywanie oliwy z oliwek może być skutecznym sposobem na złagodzenie zaparć.

Oliwa z oliwek działa jak łagodny środek przeczyszczający – smar, który usprawnia opróżnianie jelit.

Poza dołączeniem oliwy z oliwek do naszego codziennego menu, możemy także zastosować specjalną oczyszczającą miksturę, która pomaga także na zaparcia. Mikstura: na czczo konsumować mieszankę jednej łyżki soku z cytryny z jedną łyżeczką oliwy z oliwek.

 

11. Korzeń rabarbaru

Rabarbar lekarski zwany też rzewieniem. Posiada działanie przeczyszczające bądź zapierające zależy od dawkowania. Niewielkie dozy przeciwdziałają biegunkom, natomiast odpowiednio większe ułatwiają wypróżnienia. Natomiast gorzki smak powoduje zwiększone wydzielenie soku żołądkowego i śliny, co w efekcie przyspiesza i ułatwia trawienie.

Kolejna mikstura na zaparcia:

1 łyżkę rozdrobnionego korzenia rzewienia zalać szklanką ciepłej wody i powoli gotować pod przykryciem,gotować 5 minut,odstawić na 15 -20 minut,odcedzić. Do 1/2 szklanki wywaru dodaj pełną łyżeczkę nasion siemienia lnianego, zostaw na noc i rano wypij na czczo. Taką samą miksturę wypij też w ciągu dnia.

 

11. Śliwki

Śliwki są prawdopodobnie jednym z najbardziej znanych naturalnych środków przeczyszczających.

Zapewniają dużą ilość błonnika. Oczywiście na zaparcia lepiej spożywać śliwki suszone, które  zawierają 5 razy więcej błonnika (aż 7,1 g w 100 g) niż śliwki surowe (1,4 g w 100 g). Zawierają również rodzaj alkoholu cukrowego znanego jako sorbitol. Sorbitol jest słabo wchłaniany i działa jako czynnik osmotyczny, wprowadzając wodę do jelit, co pomaga wywołać wypróżnienia.

Kilka badań wykazało, że suszone śliwki mogą zwiększać częstotliwość stolca i poprawiać konsystencję lepiej niż inne naturalne środki przeczyszczające, w tym błonnik psyllium.

Mój sposób, który stosuję kiedy wiem, że rano mogę mieć problem z wypróżnieniem (np. krótko śpię albo przez cały dzień jem dużo różnych rzeczy, których na co dzień nie jadam – czytaj jestem u rodziców 🙂 :

3 suszone śliwki (wcześniej umyte) zalewam 150 ml letniej wody. Zalewam je wieczorem, tak żeby przez całą noc się moczyły. Rano na czczo wypijam wodę z tych namoczonych śliwek, a tuż przed śniadaniem (bo rzadko jem śniadanie zaraz po obudzeniu) zjadam śliwki.

 

12. Agrest

Wystarczy przynajmniej 2 razy dziennie zjadać garść surowych owoców (ze skórką i pestkami), by pozbyć się zaparć. Agrest zawiera kwasy – cytrynowy i jabłkowy, które wspomagają trawienie. Jego drugi bardzo ważny składnik to oczywiście błonnik. Błonnik jak wiadomo ułatwia pracę przewodu pokarmowego, pobudzając perystaltykę, co działa rozwalniająco.

 

13. Olej rycynowy

Olejek rycynowy to produkt niezwykle przydatny w pielęgnacji włosów i cery. Niewiele osób wie, że posiada on także właściwości przeczyszczające.

Wytwarzany z ziaren rącznika ( Jest otrzymywany z nasion rącznika pospolitego przez wyciskanie oleju na zimno i wygotowywanie z wodą. To niezbędna procedura, ponieważ pozwala ona na rozkład silnie toksycznego białka, czyli rycyny, która znajduje się w nasionach rośliny.) , olej rycynowy ma długą historię stosowania jako naturalny środek przeczyszczający.

„Picie niewielkich ilości olejku rycynowego pomoże w walce z zaparciami. Ze względu drażniące działanie, jakie specyfik ten wywiera na układ pokarmowy, a także możliwość pojawienia się skutków ubocznych, nie można jednak zażywać go zbyt często. Do najczęściej występujących działań niepożądanych pojawiających się po spożyciu oleju rycynowego zaliczamy: nudności, wymioty, ból brzucha, kolkę i utratę apetytu. 

Dopuszczalna jednorazowa dawka oleju rycynowego dla dorosłego człowieka wynosi od 10 do 20 gramów, czyli 1-2 łyżki stołowe. Warto zacząć od jednej łyżki, gdyż już taka porcja może wywołać efekt przeczyszczający – ten zazwyczaj pojawia się po około 6 godzinach od wypicia oleju. Specyfiku nie można używać przy jakichkolwiek stanach zapalnych i schorzeniach układu pokarmowego. [1]”

Jedno z badań wykazało, że olej rycynowy był w stanie złagodzić objawy zaparcia przez zmiękczenie konsystencji stolca, zmniejszając wysiłek podczas wypróżniania.

 

 

 


PBM probiotyki

PBM – Probio Minerał jest naturalnym, ekologicznym produktem w postaci pudru. Jest biologicznym antidotum potęgując kolonizację szczepów probiotycznych, które wypierają florę patogenna (pleśnie i grzyby) oraz likwidują toksyny znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie. Sprawia, że pożyteczne mikroorganizmy mogą się rozwijać tworząc tym samym przestrzeń życiową dla całego ekosystemu. Posiada najwyższy wskaźnik probiotyczny. PBM połączony z wodą po CERAMICE PBM posiada pH 8.2 co przyczynia się do odkwaszenia i odtruwania organizmu. 

PBM – Probio Minerał  możesz KUPIC TU

 


 

14. Cytrynian magnezu

 

Często spotykany w aptekach jako suplement poza sklepowy, cytrynian magnezu jest potężnym naturalnym środkiem przeczyszczającym. Cytrynian magnezu zwiększa ilość wody w przewodzie pokarmowym, co powoduje ruchy jelit.

Jest to dobry wybór dla osób z problemami odbytnicy lub okrężnicy, ale z oczywistych względów nie nadaje się dla osób z luźnymi wypróżnieniami.

 

15. Psyllium

Psyllium jest rozpuszczalnym błonnikiem pochodzącym zazwyczaj z nasion babki jajowatej, zioła uprawianego głównie w Indiach. Łuski nasion babki jajowatej stanowią główny aktywny składnik w wielu suplementach stosowanych w celu zmniejszenia zaparć.

Psyllium jest stosowany jako łagodny środek przeczyszczający. Działa poprzez zwiększenie objętości stolca i tym samym pomaga złagodzić zaparcia – ze względu doskonałą wchłanialność wody i jej szybką absorpcję staje się gęstą, kleistą substancją, która jest odporna na trawienie i wchłanianie w jelicie cienkim.

Początkowo działa poprzez wiązanie się z częściowo strawionym pokarmem przechodzącym z żołądka do jelita cienkiego. Następnie, dzięki wchłanianiu wody, zwiększa objętość i wilgotność kału. Efektem końcowym jest większy i łatwiej przemieszczający się stolec

 

Jaki widać (a to oczywiście tylko część) istnieje wiele naturalnych środków przeczyszczających, które pomagają utrzymać regularność wypróżnień. Jednak zanim zaczniesz stosować środki na zaparcia, upewnij się, że jesteś dobrze nawodniony. To jest właśnie ostatnia rzecz, o której chciałam wspomnieć! Jest poza listą, gdyż to powinna być podstawa podstaw i bez tego ani rusz. Chodzi oczywiście o WODĘ.

Woda jest niezbędna do utrzymania nawodnienia, jak również do utrzymania regularności i zapobiegania zaparciom. Poza tym jest kluczowa przy stosowaniu naturalnych środków przeczyszczających, takich jak błonnik.

 

TUiTERAZ♥ ♥ ♥

 

 

REKLAMA

 

  1. Omega3+E FitLine
  2. PowerCocktail Junior FitLine
  3. Oral Chelate
  4. Krzem z Borem i Jodem

KUPUJĄC W ZESTAWIE PŁACISZ MNIEJ

 

Źródło zdjęcia tytułowego: https://www.healthline.com/health/digestive-health/bulk-forming-laxatives

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*