Cichy zabójca czyli STRES. Jakie są skutki przewlekłego stresu?

Cichy zabójca czyli STRES.

 

Stres… potrafi zabić!

Stres co robi z organizmem?

Jakie są skutki stresu?

Jakie konsekwencje ponosi nasz organizm poddany długofalowemu działaniu stresorów?

W terminologii medycznej stres jest zaburzeniem homeostazy spowodowanym czynnikami psychologicznymi, biologicznymi, fizycznymi lub socjologicznymi.

Wiadomo, są dwa rodzaje stresu, a czasami stres bywa pomocny- mówimy wtedy o stresie motywującym lub inaczej eustresie. Idąc tym tropem mamy dalej stres umiarkowany, który zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami adaptacyjnymi otoczenia, dzięki czemu umożliwia rozwój psychiczny.

Jednak kiedy (stres) przekracza pewien próg i uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie człowieka, organizmu, staje się tak zwanym dystresem.

I dzisiaj nie będę się skupiała na tym pozytywnym (chwilowym) stresie, a raczej na tym drugim.

Nie ma co ukrywać, że stres do choroba cywilizacyjna.

Większość z nas kojarzy stres z poważnymi sytuacjami życiowymi (choroba, wypadek czy śmierć kogoś bliskiego), w których musimy stawić czoło niezwykłym wyzwaniom.

Na szczęście (a może i nie) ciało ludzkie ma możliwość działania ponad własne siły.

Masz czasami taj jak ja, że widzisz jakąś tragiczną sytuację i myślisz ….

Nie, ja bym nie dała rady tak jak ona. Ja bym sobie nie poradziła z tym. Ja bym chyba tego nie przeżyła.

A później na nieszczęście coś takiego przydarza się Tobie (tfu, tfu) i co… i dajesz radę, i żyjesz dalej i …

No właśnie to jest właśnie to  – możliwość działania ponad własne siły – dzięki temu jesteśmy w stanie pokonać wieeele trudności pojawiających się w naszym życiu.

Szereg reakcji układu nerwowego (obwodowego i ośrodkowego), hormonalnego (głównie nadnerczy) pozwala na adaptację do obciążenia. Czujemy się wtedy pobudzeni, poddenerwowani i mamy poczucie „mocy”, dzięki której jesteśmy w stanie „góry przenosić”.

Są to procesy naturalnie zachodzące w sytuacjach stresogennych, które……….

(UWAGA!!!)

Stres, co stres robi z naszym organizmem

 

zanikają po wyeliminowaniu czynnika je wywołującego tzw. stresowa.

 

Po takiej reakcji powinien nastąpić okres regeneracji, ponieważ stres wymaga duuuuużego wydatku energetycznego.

Ale czy tak się dzieje w rzeczywistości??

Ot, weźmy na tapetę taki przykład:

Praca marzeń/studia marzeń. Przed nami egzamin, od którego (zdania) zależy nasza dalsza kariera zawodowa/naukowa. Ponieważ (w danym momencie) myślimy, że od tego egzaminu zależy reszta naszego życia, obciążenie jest OGROMNE.

 Co się dzieje w naszym organizmie?

Stres co robi z organizmem?

Reakcja alarmowa organizmu nasila się z każdą godziną, baa z każdą minutą. Jeżeli organizm działa z prawidłowymi rezerwami energetycznymi stres pozwala na:

  • zmniejszenie potrzeby snu,

  • wzrasta tętno,

  • oddech przyśpiesza,

  • napinają się mięśnie

  • ograniczenie jedzenie (nie czujemy uczucia głodu),

  • zwiększa się zdolność koncentracji (mimo braku/krótkiego snu),

  • zwiększa się zdolność zapamiętywania,

  • wyłączone zostają procesy odpowiedzialne za odporność, rozmnażanie czy regenerację,

  • przepona nadmierni się napina,

  • spowalniają procesy trawienne,

  • ogólnie pogarsza się funkcjonowanie układu pokarmowego.

 

I taki stan trwa do samego egzaminu! Teraz pytanie do Ciebie, na ile wcześniej stresujesz się przed ważnymi rzeczami, zadaniami, spotkaniami itp. Jedni przeżywają dzień wcześniej, inni (ja kiedyś) tydzień wcześniej.

Jak możecie się domyśleć kosztuje to nas (nasz organizm) MNÓSTWO ENERGII.

Tą energię organizm będzie chciał odzyskać – zaraz po egzaminie.

Ile razy mieliście tak, że chwilę po odbytym ważnym egzaminie, spotkaniu itp. przez chwilę odczuwasz satysfakcję, a za chwilę ogromne zmęczenie i spadek energii.

I w tej chwili powinnaś dać ciału czas na regenerację. Ale czy tak się dzieje????

Po „przejściu” takiego stresu powinniśmy dać ciału PARĘ DNI regularnego snu, właściwego odżywiania (przetworzone jedzenie to też stres dla organizmu) i wtedy nasz organizm wraca do formy.

A jak jest w rzeczywistości???

Najczęściej – zaraz po zdanym egzaminie, mamy następne „ważne” spotkanie/następny egzamin/chorobę dziecka, itp i nasz organizm poddanym jest ciągłemu stresowi.

Co się dzieje kiedy pozostajemy w sytuacji stresogennej zbyt długo, albo zbyt często się one powtarzają?

Utrwala się (stres przewlekły) przewlekle osłabiając nasz organizm, co w pewnym momencie doprowadza d0……

Jakie są skutki przewlekłego stresu?

Na podłożu stresu, rozwijają się inne schorzenia, takie jak:

 

  • bóle brzucha,

  • problemy z oddychaniem,

  • zaburzenia psychiczne,

    Długotrwały stres przyczynia się do rozwoju zaburzeń psychicznych, przede wszystkim ZABURZEŃ LĘKOWYCH (nerwicowych) i DEPRESYJNYCH.

  • anoreksja lub bulimia,

  • bezsenność,

  • wysoki poziom cukru we krwi,

    Stres powoduje, że wątroba uwalnia dodatkowy cukier (glukoza) do krwiobiegu, co z czasem stwarza zagrożenie dla cukrzycy typu 2.

  • spadek odporności,

    (Stres pobudza układ immunologiczny, może to być pomocne  w sytuacjach „jednorazowych” ponieważ, ta stymulacja może pomóc uniknąć infekcji.  Jednak z czasem hormony stresu osłabią układ odpornościowy i zmniejszają odpowiedź organizmu na obcych najeźdźców.

  • Osoby z przewlekłym stresem są bardziej podatne na choroby wirusowe, takie jak grypa, przeziębienie i inne infekcje. Ponadto stres może wydłużyć czas powrotu do zdrowia.)
  • zgaga,

    Stres zwiększa produkcję kwasu żołądkowego, co może prowadzić do zgagi lub pogarszać się.

  • ryzyko zawału serca,

    Z biegiem czasu, zwiększone tętno i wysokie ciśnienie krwi uszkadzają tętnice, co może prowadzić do zawału serca.

  • nerwica sercowo-naczyniowa,

  • zaburzenia erekcji i problemy z płodnością,

    Jeśli stres trwa długo, poziom testosteronu u mężczyzny może zacząć spadać. Może to zakłócić produkcję plemników oraz spowodować zaburzenia erekcji lub impotencję. Chroniczny stres może również zwiększyć ryzyko zakażenia męskich narządów rozrodczych (gruczołu krokowego i jądra).

  • problemy z układem trawiennym np. wzdęcia, częste wizyty w toalecie,

    Szybki oddech, pęd hormonów i zwiększona częstość akcji serca może również zaburzyć układ trawienny. Ponadto stres może mieć wpływ na sposób przemieszczania się pożywienia przez ciało, prowadząc do biegunki lub zaparć. Mogą wystąpić również nudności lub wymioty.

  • wrzody żołądka,

  • kobiety – spadek libido,

    Stres i zmęczenie, które często idzie w parze, mogą spowodować spadek twojego libido.

  • napięte mięśnie,

    Gdy jesteś zestresowany Twoje mięśnie są napięte, aby chronić się przed urazami. Rozluźniają się gdy tylko się zrelaksujesz. Jednak jeśli jesteś pod ciągłym napięciem, mięśnie mogą nie mieć szans na relaks.

  • Ciężkie/spięte mięśnie powodują bóle głowy, bóle pleców i barku oraz bóle całego ciała. Z czasem może to być bardzo uciążliwe, a Ty chcąc pozbyć się problemu sięgniesz po leki przeciwbólowe – błędne koło.
  • nieregularne miesiączki,

  • niedobór witamin i minerałów,

  • problemy z koncentracją (dzieci – z nauką)

    Stres jest wyczerpujący zarówno dla ciała, jak i dla umysłu.

  • choroby nowotworowe,

  • choroby autoimmunologiczne,

  • wypadanie włosów (niekiedy garściami),

  • zmiany skórne,

PowerCoctail Junior FitLine dla dzieci

*opakowanie miesięczne (210 g – 30 porcji po 7 g)

Zapewnia dziecku składniki odżywcze dla zdrowego wzrostu. Zawiera składniki roślinne wspomagające: układ odpornościowy,  pracę jelit, utrzymujące układ pokarmowy w dobrej kondycjiZawieraWapń, Magnez, Witamina C, Niacyna, Witamina E Kwas pantotenowy, Witamina B6, Witamina B1, Witamina B2, Kwas foliowy, Witamina K, Biotyna, Witamina B12, Inulina, Selen, prowitamina A 

PowerCocktail Junior możesz KUPIĆ TU

 

Traumatyczny stres stwarza ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego(PTSD).

Czasy, świat, w którym przyszło nam żyć, naraża nas na STRES PRZEWLEKŁY.

Gorsze jest to, że my przywykliśmy uznać to za normę – „weź nie zwracaj uwagi, on jest zawsze taki zestresowany”, „u mnie to normalne, ja się zawsze tak denerwuję”, „no niestety takie czasy dużo nerwów i stresu, ale spoko da się żyć” . Mimo, że ta norma jest bardzo szkodliwa dla naszego organizmu. I tak się może dziać długo, ale

do czasu….. naprawdę  wszystko jest do czasu.

I nie chodzi o to, że chcę kogoś straszyć, czy coś w tym rodzaju. Chodzi o to, że my często nie zastanawiamy się jakie mogą być tego konsekwencje.

Tym bardziej, że:

STRES to nie tylko emocje!

Trzeba pamiętać, że środowisko w którym żyjemy pełne jest stresorów. Jakich??

Proszę bardzo, o to kilka z nich:

  • przetworzona żywność,

  • zanieczyszczone powietrze,

  • woda,

  • cukier (!!!!),

Najgorsze jest to, że nie dość, że jemy produkty, które są zanieczyszczone i nie zawierają substancji odżywczych to jeszcze PRZESTAJEMY ZWRACAĆ NA TO UWAGĘ bo przecież wszyscy tak jedzą. Hmm i wszyscy ( a na pewno znaczna większość, którzy tak jedzą – chorują). Oczywiście, wszystko jest dla ludzi (poza colą i innymi napojami słodzonymi i gazowanymi), ale wtedy to ma sens (takie podejście) kiedy sięgamy po ciastka czy frytki raz na przysłowiowy ruski rok, a nie raz na tydzień. Ale oczywiście każdy ma prawo wyboru i decyzja należy do nas.

A pro po odżywiania poniżej zamieszczam link do mojego innego posta o diecie podczas depresji.

DIETA przy DEPRESJI. Jak ja sobie z nią poradziłam.

 

zellshultz odporność

Zellschutz – Wzmacnia odporność organizmu. Specjalnie dobrana kombinacja prowitaminy A + C + E oraz pierwiastka śladowego selenu wzmacnia system odpornościowy organizmu. Ekstrakt z owoców cytrusowych bogaty w naturalne bioflawonoidy działa antyoksydacyjnie. Eliminuje wpływ stresu. Hamuje proces starzenia się i poprawia koloryt skóry (opalanie bez słońca).

ZELLSCHUTZ możesz KUPIĆ TU.

 

WAŻNE:

Ciężarnym kobietom zaleca się unikanie sytuacji stresujących/stresowych. Jednak nie chodzi tu tylko o możliwość poronienia czy przedwczesnego porodu, ale również o EMOCJE, KTÓRE DZIECKO ODCZUWA JUŻ W ŁONIE MATKI.

Spójrzcie na to z tej strony. U noworodka nadnercza (gruczołu produkujące hormon stresu) są prawie takiej wielkości co nerki. Dlaczego? Ponieważ będą one intensywnie pracować podczas porodu, gdyż poród to nie tylko ogromny stres dla matki, ale także dla nowo narodzonego maleństwa.

 

Zanim powiemy sobie o tym jak walczyć ze stresem, muszę poruszyć jeszcze jedno ważne zagadnienie. Chodzi o PRESJE.

PRESJA

Jak mówi lek. med. Michał Richter:

„Dopóki wiemy, co spowodowało nasze złe samopoczucie, jesteśmy w stanie zadziałać i coś zmienić w naszym życiu.

Jeśli jednak stres jest obecny bardzo długo,  niewłaściwe reakcje organizmu inkorporujemy do naszego charakteru i się z nimi identyfikujemy. Uznajemy je za normę, bo przecież wszyscy żyją w stresie. Cichym zabójcą jest stres przybierający postać wewnętrznej presji czasu i presji obowiązku, które stale są obecne w dzisiejszym świecie.”

Dr Richter wspomina, że stale zdarza mu się spotykać z pacjentami, którzy dobrze się odżywiają, uprawiają aktywność fizyczną na odpowiednim poziomie (należy pamiętać, że aktywność fizyczna to dla organizmu także stres), wysypiają się – a mimo permanentnego stresu czują się źle i często takie osoby również mają choroby „cywilizacyjne”.

Dr Richter, mówi, tak

” Nie możemy brać odpowiedzialności za rzeczy, na które nie mamy wpływu. Skupienie na zadaniach teraźniejszych eliminuje stres związany z tym, co musimy zrobić za chwilę’

 

Jak walczyć ze stresem?

Pierwsza NAJWAŻNIEJSZA RZECZ!

Musimy nauczyć się zarządzać stresem.

Bez tego, ani rusz. Wiem, co mówię. To jak ja się kiedyś stresowałam (płacze, nie spanie po nocach, paznokcie obgryzione do krwi, itp) to chyba tyko ja wiem.

Dopóki sami nie będziemy chcieli, tego zmienić i nie zaczniemy nad tym pracować nie ma takiej opcji, że to minie samo, albo, że weźmiemy jakiś magiczny proszek i problem z głowy.

Osobiście zaczynałam od zmian w odżywianiu, tak jak wcześniej wspomniałam przetworzona żywność jest stresorem dla naszego organizmu. Tak samo jest z alkoholem i innymi używkami, w tym tez cukier. Więc ważne, żeby strać się tych rzeczy unikać.

Kolejna rzecz to nastawienie. Bardzo często jest tak, że kiedy zdarza nam się stresująca sytuacja, zbliża się egzamin, dziecko choruje wtedy dodatkowo sami zaczynamy się nakręcać. Takie działanie nasila i potęguje stres w naszym organizmie. Dlatego, baaardzo ważne, żebyśmy sobie sami „tłumaczyli”, sami wewnętrznie się uspokajali. Wiem, że to nie jest łatwe, wiem… ale bez pracy nie ma kołaczy.

CHCIEĆ to znaczy MÓC.

Inne metody jakie możecie wykorzystać to:

ćwiczenia oddechowe,

joga,

medytacja,

prawidłowy sen,

książki – ja zaczynałam od tej książki „Naucz się żyć”

stres

 

Jeżeli ktoś ma możliwość, to świetnie sprawdzają się tez masaże relaksacyjne, są one ukojeniem dla zestresowanego i spiętego ciała.

I ostatnią z takich metod antystresowych, która teraz przychodzi mi na myśl jest refleksologia.

Refleksologia to metoda wykorzystująca pracę na refleksach  (obszarach na dłoniach, stopach, twarzy, które są skupiskiem zakończeń nerwowych powiązanych z odpowiednimi rejonami ciała ludzkiego). Poprzez stymulowanie refleksów wpływamy zdrowotnie na poszczególne narządy i układy.

 

„Tak jak efektywnie nauczyliśmy nasze ciało być w notorycznym stresie, tak też możemy je nauczyć życia w stanie relaksacji.”

 

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

SKLEP dla zdrowia:

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

 

 

 

TUiTERAZ ♥ ♥ ♥

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

1 Komentarz

  1. U mnie praca i stres z nią związany spowodował problemy z wypróżnianiem się, długo nie mogłam odkryć powodu tej dolegliwości. Koleżanka poleciła mi dicopeg. Stosowałam go długo bo problem ciągle nawracał. Dopiero jak zmieniłam pracę to wszystko się unormowało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*