Cichy zabójca czyli STRES. Jakie są skutki przewlekłego stresu?

Cichy zabójca czyli STRES.

 

Stres… potrafi zabić!

Co robi stres z naszym organizmem?

Jakie są skutki stresu?

Jakie konsekwencje ponosi nasz organizm poddany długofalowemu działaniu stresorów?

W terminologii medycznej stres jest zaburzeniem homeostazy spowodowanym czynnikami psychologicznymi, biologicznymi, fizycznymi lub socjologicznymi.

Wiadomo, że są dwa rodzaje stresu. No cóż nie da się ukryć, że czasami stres bywa pomocny- mówimy wtedy o stresie motywującym lub inaczej eustresie. Idąc tym tropem mamy dalej stres umiarkowany, który zwiększa możliwości radzenia sobie z wymaganiami adaptacyjnymi otoczenia, dzięki czemu umożliwia rozwój psychiczny. Umiarkowany stres sprzyja realizacji zadania, bo pobudza i motywuje do działania.

Jednak kiedy (stres) przekracza pewien próg i uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie człowieka, organizmu, staje się tak zwanym dystresem.

I dzisiaj nie będę się skupiała na tym pozytywnym (chwilowym) stresie, a raczej na tym drugim – negatywnym!

Nie ma co ukrywać, że stres do choroba cywilizacyjna.

Większość z nas kojarzy stres z poważnymi sytuacjami życiowymi (choroba, wypadek czy śmierć kogoś bliskiego), w których musimy stawić czoło niezwykłym wyzwaniom.

Na szczęście (a może i nie) ciało ludzkie ma możliwość działania ponad własne siły.

Masz czasami taj jak ja, że widzisz jakąś tragiczną sytuację i myślisz ….

Nie, ja bym nie dała rady tak jak ona. Ja bym sobie nie poradziła z tym. Ja bym chyba tego nie przeżyła.

A później na nieszczęście coś takiego przydarza się Tobie (tfu, tfu) i co… i dajesz radę, i żyjesz dalej i …

To jest właśnie to  – możliwość działania ponad własne siły – dzięki temu jesteśmy w stanie pokonać wieeele trudności pojawiających się w naszym życiu.

Szereg reakcji układu nerwowego (obwodowego i ośrodkowego), hormonalnego (głównie nadnerczy) pozwala na adaptację do obciążenia. Czujemy się wtedy pobudzeni, poddenerwowani i mamy poczucie „mocy”, dzięki której jesteśmy w stanie „góry przenosić”.

Są to procesy naturalnie zachodzące w sytuacjach stresogennych, które……….

(UWAGA!!!)

Stres, co stres robi z naszym organizmem

 

zanikają po wyeliminowaniu czynnika je wywołującego tzw. stresowa.

 

Po takiej reakcji powinien nastąpić okres regeneracji, ponieważ stres wymaga duuuuużego wydatku energetycznego.

Ale czy tak się dzieje w rzeczywistości??

Ot, weźmy na tapetę taki przykład:

Praca marzeń/studia marzeń. Przed nami egzamin, od którego (zdania) zależy nasza dalsza kariera zawodowa/naukowa. Ponieważ (w danym momencie) myślimy, że od tego egzaminu zależy reszta naszego życia, obciążenie jest OGROMNE.

 Co się dzieje w naszym organizmie?

Stres co robi z organizmem?

Reakcja alarmowa organizmu nasila się z każdą godziną, baa z każdą minutą. Jeżeli organizm działa z prawidłowymi rezerwami energetycznymi stres pozwala na:

  • zmniejszenie potrzeby snu,

  • wzrasta tętno,

  • oddech przyśpiesza,

  • napinają się mięśnie

  • ograniczenie jedzenie (nie czujemy uczucia głodu),

  • zwiększa się zdolność koncentracji (mimo braku/krótkiego snu),

  • zwiększa się zdolność zapamiętywania,

  • wyłączone zostają procesy odpowiedzialne za odporność, rozmnażanie czy regenerację,

  • przepona nadmierni się napina,

  • spowalniają procesy trawienne,

  • ogólnie pogarsza się funkcjonowanie układu pokarmowego.

 

I taki stan trwa do samego egzaminu! Teraz pytanie do Ciebie, na ile wcześniej stresujesz się przed ważnymi rzeczami, zadaniami, spotkaniami itp. Jedni przeżywają dzień wcześniej, inni (ja kiedyś) tydzień wcześniej.

Jak możecie się domyśleć kosztuje to nas (nasz organizm) MNÓSTWO ENERGII.

Tą energię organizm będzie chciał odzyskać – zaraz po egzaminie.

Ile razy mieliście tak, że chwilę po odbytym ważnym egzaminie, spotkaniu itp. przez chwilę odczuwasz satysfakcję, a za chwilę ogromne zmęczenie i spadek energii.

I w tej chwili powinnaś dać ciału czas na regenerację. Ale czy tak się dzieje????

Po „przejściu” takiego stresu powinniśmy dać ciału PARĘ DNI regularnego snu, właściwego odżywiania (przetworzone jedzenie to też stres dla organizmu) i wtedy nasz organizm wraca do formy.

A jak jest w rzeczywistości???

Najczęściej – zaraz po zdanym egzaminie, mamy następne „ważne” spotkanie/następny egzamin/chorobę dziecka, itp i nasz organizm poddanym jest ciągłemu stresowi.

Co się dzieje kiedy pozostajemy w sytuacji stresogennej zbyt długo, albo zbyt często się one powtarzają?

Utrwala się (stres przewlekły) przewlekle osłabiając nasz organizm, co w pewnym momencie doprowadza d0……

Jakie są skutki przewlekłego stresu?

Na podłożu stresu, rozwijają się inne schorzenia, takie jak:

 

  • bóle brzucha,

  • problemy z oddychaniem,

  • zaburzenia psychiczne,

    Długotrwały stres przyczynia się do rozwoju zaburzeń psychicznych, przede wszystkim ZABURZEŃ LĘKOWYCH (nerwicowych) i DEPRESYJNYCH.

  • anoreksja lub bulimia,

  • bezsenność,

  • wysoki poziom cukru we krwi,

    Stres powoduje, że wątroba uwalnia dodatkowy cukier (glukoza) do krwiobiegu, co z czasem stwarza zagrożenie dla cukrzycy typu 2.

  • spadek odporności,

    (Stres pobudza układ immunologiczny, może to być pomocne  w sytuacjach „jednorazowych” ponieważ, ta stymulacja może pomóc uniknąć infekcji.  Jednak z czasem hormony stresu osłabią układ odpornościowy i zmniejszają odpowiedź organizmu na obcych najeźdźców.

  • Osoby z przewlekłym stresem są bardziej podatne na choroby wirusowe, takie jak grypa, przeziębienie i inne infekcje. Ponadto stres może wydłużyć czas powrotu do zdrowia.)
  • zgaga,

    Stres zwiększa produkcję kwasu żołądkowego, co może prowadzić do zgagi lub pogarszać się.

  • ryzyko zawału serca,

    Z biegiem czasu, zwiększone tętno i wysokie ciśnienie krwi uszkadzają tętnice, co może prowadzić do zawału serca.

  • nerwica sercowo-naczyniowa,

  • zaburzenia erekcji i problemy z płodnością,

    Jeśli stres trwa długo, poziom testosteronu u mężczyzny może zacząć spadać. Może to zakłócić produkcję plemników oraz spowodować zaburzenia erekcji lub impotencję. Chroniczny stres może również zwiększyć ryzyko zakażenia męskich narządów rozrodczych (gruczołu krokowego i jądra).

  • problemy z układem trawiennym np. wzdęcia, częste wizyty w toalecie,

    Szybki oddech, pęd hormonów i zwiększona częstość akcji serca może również zaburzyć układ trawienny. Ponadto stres może mieć wpływ na sposób przemieszczania się pożywienia przez ciało, prowadząc do biegunki lub zaparć. Mogą wystąpić również nudności lub wymioty.

  • wrzody żołądka,

  • kobiety – spadek libido,

    Stres i zmęczenie, które często idzie w parze, mogą spowodować spadek twojego libido.

  • napięte mięśnie,

    Gdy jesteś zestresowany Twoje mięśnie są napięte, aby chronić się przed urazami. Rozluźniają się gdy tylko się zrelaksujesz. Jednak jeśli jesteś pod ciągłym napięciem, mięśnie mogą nie mieć szans na relaks.

  • Ciężkie/spięte mięśnie powodują bóle głowy, bóle pleców i barku oraz bóle całego ciała. Z czasem może to być bardzo uciążliwe, a Ty chcąc pozbyć się problemu sięgniesz po leki przeciwbólowe – błędne koło.
  • nieregularne miesiączki,

  • niedobór witamin i minerałów,

  • problemy z koncentracją (dzieci – z nauką)

    Stres jest wyczerpujący zarówno dla ciała, jak i dla umysłu.

  • choroby nowotworowe,

  • choroby autoimmunologiczne,

  • wypadanie włosów (niekiedy garściami),

  • zmiany skórne,

  • rozszczelnienie jelit,

PowerCoctail Junior FitLine dla dzieci

*opakowanie miesięczne (210 g – 30 porcji po 7 g)

Zapewnia dziecku składniki odżywcze dla zdrowego wzrostu. Zawiera składniki roślinne wspomagające: układ odpornościowy,  pracę jelit, utrzymujące układ pokarmowy w dobrej kondycjiZawieraWapń, Magnez, Witamina C, Niacyna, Witamina E Kwas pantotenowy, Witamina B6, Witamina B1, Witamina B2, Kwas foliowy, Witamina K, Biotyna, Witamina B12, Inulina, Selen, prowitamina A 

PowerCocktail Junior możesz KUPIĆ TU

 

Traumatyczny stres stwarza ryzyko wystąpienia zespołu stresu pourazowego(PTSD).

Czasy, świat, w którym przyszło nam żyć, naraża nas na STRES PRZEWLEKŁY.

Gorsze jest to, że my przywykliśmy uznać to za normę – „weź nie zwracaj uwagi, on jest zawsze taki zestresowany”, „u mnie to normalne, ja się zawsze tak denerwuję”, „no niestety takie czasy dużo nerwów i stresu, ale spoko da się żyć” . Mimo, że ta norma jest bardzo szkodliwa dla naszego organizmu. I tak się może dziać długo, ale

do czasu….. naprawdę  wszystko jest do czasu.

I nie chodzi o to, że chcę kogoś straszyć, czy coś w tym rodzaju. Chodzi o to, że my często nie zastanawiamy się jakie mogą być tego konsekwencje.

Tym bardziej, że:

STRES to nie tylko emocje!

Trzeba pamiętać, że środowisko w którym żyjemy pełne jest stresorów. Jakich??

Proszę bardzo, o to kilka z nich:

  • przetworzona żywność,

  • zanieczyszczone powietrze,

  • woda,

  • cukier (!!!!),

Najgorsze jest to, że nie dość, że jemy produkty, które są zanieczyszczone i nie zawierają substancji odżywczych to jeszcze PRZESTAJEMY ZWRACAĆ NA TO UWAGĘ bo przecież wszyscy tak jedzą. Hmm i wszyscy ( a na pewno znaczna większość, którzy tak jedzą – chorują). Oczywiście, wszystko jest dla ludzi (poza colą i innymi napojami słodzonymi i gazowanymi), ale wtedy to ma sens (takie podejście) kiedy sięgamy po ciastka czy frytki raz na przysłowiowy ruski rok, a nie raz na tydzień. Ale oczywiście każdy ma prawo wyboru i decyzja należy do nas.

A pro po odżywiania poniżej zamieszczam link do mojego innego posta o diecie podczas depresji.

DIETA przy DEPRESJI. Jak ja sobie z nią poradziłam.

 

zellshultz odporność

Zellschutz – Wzmacnia odporność organizmu. Specjalnie dobrana kombinacja prowitaminy A + C + E oraz pierwiastka śladowego selenu wzmacnia system odpornościowy organizmu. Ekstrakt z owoców cytrusowych bogaty w naturalne bioflawonoidy działa antyoksydacyjnie. Eliminuje wpływ stresu. Hamuje proces starzenia się i poprawia koloryt skóry (opalanie bez słońca).

ZELLSCHUTZ możesz KUPIĆ TU.

 

WAŻNE:

Ciężarnym kobietom zaleca się unikanie sytuacji stresujących/stresowych. Jednak nie chodzi tu tylko o możliwość poronienia czy przedwczesnego porodu, ale również o EMOCJE, KTÓRE DZIECKO ODCZUWA JUŻ W ŁONIE MATKI.

Spójrzcie na to z tej strony. U noworodka nadnercza (gruczołu produkujące hormon stresu) są prawie takiej wielkości co nerki. Dlaczego? Ponieważ będą one intensywnie pracować podczas porodu, gdyż poród to nie tylko ogromny stres dla matki, ale także dla nowo narodzonego maleństwa.

 

Zanim powiemy sobie o tym jak walczyć ze stresem, muszę poruszyć jeszcze jedno ważne zagadnienie. Chodzi o PRESJE.

PRESJA

Jak mówi lek. med. Michał Richter:

„Dopóki wiemy, co spowodowało nasze złe samopoczucie, jesteśmy w stanie zadziałać i coś zmienić w naszym życiu.

Jeśli jednak stres jest obecny bardzo długo,  niewłaściwe reakcje organizmu inkorporujemy do naszego charakteru i się z nimi identyfikujemy. Uznajemy je za normę, bo przecież wszyscy żyją w stresie. Cichym zabójcą jest stres przybierający postać wewnętrznej presji czasu i presji obowiązku, które stale są obecne w dzisiejszym świecie.”

Dr Richter wspomina, że stale zdarza mu się spotykać z pacjentami, którzy dobrze się odżywiają, uprawiają aktywność fizyczną na odpowiednim poziomie (należy pamiętać, że aktywność fizyczna to dla organizmu także stres), wysypiają się – a mimo permanentnego stresu czują się źle i często takie osoby również mają choroby „cywilizacyjne”.

Dr Richter, mówi, tak

” Nie możemy brać odpowiedzialności za rzeczy, na które nie mamy wpływu. Skupienie na zadaniach teraźniejszych eliminuje stres związany z tym, co musimy zrobić za chwilę’

 

Jak walczyć ze stresem?

Pierwsza NAJWAŻNIEJSZA RZECZ!

Musimy nauczyć się zarządzać stresem.

Bez tego, ani rusz. Wiem, co mówię. To jak ja się kiedyś stresowałam (płacze, nie spanie po nocach, paznokcie obgryzione do krwi, itp) to chyba tyko ja wiem.

Dopóki sami nie będziemy chcieli, tego zmienić i nie zaczniemy nad tym pracować nie ma takiej opcji, że to minie samo, albo, że weźmiemy jakiś magiczny proszek i problem z głowy.

Osobiście zaczynałam od zmian w odżywianiu, tak jak wcześniej wspomniałam przetworzona żywność jest stresorem dla naszego organizmu. Tak samo jest z alkoholem i innymi używkami, w tym tez cukier. Więc ważne, żeby strać się tych rzeczy unikać.

Kolejna rzecz to nastawienie. Bardzo często jest tak, że kiedy zdarza nam się stresująca sytuacja, zbliża się egzamin, dziecko choruje wtedy dodatkowo sami zaczynamy się nakręcać. Takie działanie nasila i potęguje stres w naszym organizmie. Dlatego, baaardzo ważne, żebyśmy sobie sami „tłumaczyli”, sami wewnętrznie się uspokajali. Wiem, że to nie jest łatwe, wiem… ale bez pracy nie ma kołaczy.

Pamiętaj!

CHCIEĆ to znaczy MÓC.

 

Inne metody jakie możecie wykorzystać to:

1. Suplementy takie jak:

witaminy z grupy B (!!!) są odpowiedzialne przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną

Omega-3+E  – Jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego,  chronią także przed depresją i wpływają na eliminację rozdrażnienia i niepokoju

minerały np. magnez (niedobór magnezu – byle drobiazg wyprowadza cię z równowagi, źle śpisz, „zatyka cię”, masz problemy z oddychaniem jak się zdenerwujesz,  a może uskarżasz się ciągłe zmęczenie?!)

 

2. Ćwiczenia oddechowe

 

3. Zioła

Rumianek: Można go używać w stanach niepokoju, strachu, lęku, pobudzenia, nocnych koszmarów i bezsenności. Niektóre związki zawarte w rumianku, łączą się z tymi samymi receptorami w mózgu co valium.

Melisa – Kubek naparu z melisy to idealny sposób na skołatane nerwy i bezsenność. Już w średniowieczu napar z tej rośliny używany był do zmniejszenia niepokoju i ułatwienia zasypiania.

 

4. Medytacja

 

5. Prawidłowy sen

 

6. Ciepło

Czy zauważyłeś, że po pobycie w saunie czujesz się zrelaksowany i odprężony? No właśnie. Okazuje się, że odczuwanie ciepła zmniejsza napięcie mięśni i towarzyszący nam niepokój.

 

7. Wysiłek fizyczny

Wysiłek fizyczny po pierwsze  rozgrzewa nasze ciało, co tak jak już wyżej wspomnieliśmy zmniejsza napięcie mięśni i towarzyszący nam niepokój.

Po drugie aktywność fizyczna to potężne antidotum na depresję i niepokój. Wszystko dzięki temu, iż podczas wysiłku fizycznego wytwarzane są przez organizm endorfiny .  Zatem, jeśli ćwiczysz regularnie,  zyskujesz spokój ducha, mniejszą nerwowość i dystans do otaczających problemów, poza tym zwiększa się twoje poczucie wartości ♥

 

6. Czytaj książki – ja zaczynałam od tej książki „Naucz się żyć”

 

stres

 

Jeżeli ktoś ma możliwość, to świetnie sprawdzają się tez masaże relaksacyjne, są one ukojeniem dla zestresowanego i spiętego ciała.

I ostatnią z takich metod antystresowych, która teraz przychodzi mi na myśl jest refleksologia.

Refleksologia to metoda wykorzystująca pracę na refleksach  (obszarach na dłoniach, stopach, twarzy, które są skupiskiem zakończeń nerwowych powiązanych z odpowiednimi rejonami ciała ludzkiego). Poprzez stymulowanie refleksów wpływamy zdrowotnie na poszczególne narządy i układy.

 

„Tak jak efektywnie nauczyliśmy nasze ciało być w notorycznym stresie, tak też możemy je nauczyć życia w stanie relaksacji.”

 

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

SKLEP dla zdrowia:

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

 

 

 

TUiTERAZ ♥ ♥ ♥

REKLAMA
 
CellReset FitLine – Program przemiany metabolicznejCellreset to trwający 28 dni proces „zresetowania” wszystkich komórek w organizmie oraz STABILIZACJA – to okres 90 dni, w czasie których organizm “utrwala” dobre nawyki żywieniowe, których nauczył się w czasie programu. W ciągu 28 dni następuje całkowity proces oczyszczenia oraz dożywiania wszystkich komórek organizmu. Dzięki takiej przemianie następuje, tzw.”skutek uboczny”, czyli znaczna utrata wagi (od kilku do kilkunastu kilogramów) oraz modelowanie sylwetki. Program znakomicie sprawdzi się również u osób, które nie mają problemu z nadmiarem tkanki tłuszczowej lub wręcz cierpią z powodu niskiej wagi i chciałyby odżywić i oczyścić swój organizm, co staje się nieodzowne w dzisiejszych czasach.

Dieta CellReset program przemiany metabolicznej możesz KUPIĆ TU.

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

6 Komentarze

  1. U mnie praca i stres z nią związany spowodował problemy z wypróżnianiem się, długo nie mogłam odkryć powodu tej dolegliwości. Koleżanka poleciła mi dicopeg. Stosowałam go długo bo problem ciągle nawracał. Dopiero jak zmieniłam pracę to wszystko się unormowało.

  2. Do ziół dodałbym jeszcze ashwagandhe oraz rhodiolę, świetnie radzą sobie ze stresem obniżając kortyzol i podnosząc nastrój. Z minerałów polecam magnez, który działa relaksująco.

  3. Moją zmorą jest praca i związek- wciąż mam spięte mięśnie , częste problemy trawienne , problemy z oddychaniem , źle sypiam .Z wymienionych następstw stresu naliczyłam az 12 symptomów. Uczęszczam od 2 lat na terapię z psychologię , dobrze się odżywiam – zero śmieci .
    Mimo tego nie potrafie poradzić sobie ze stresem – ten w pracy ( pracuje z mezem , staram się nabrać dystansu do problemów , jednak w miare mi to wychodzi , poki on nie zaczyna na mnie krzyczeć.) W domu nieraz jestem bardziej spieta niż w pracy bo wciąż jestem krytykowana , poprawiana i nieraz slysze krzyki. Ciezko mi się zdecydować na rozstanie – czy da się poradzić ze stresem w związku jeśli ma się wybuchowego i krytykującego partnera?

    • Hej 🙂
      Wiesz Beatka pierwsze co mi przyszło na myśl to książka „Potęga Podświadomości”, którą koniecznie musisz przeczytać i to przeczytać bardzoooo uważnie.
      Pamiętaj, że jeżeli wiemy w czym jest problem to już 51% sukcesu! Pozostała część to – CHCIEĆ to ZMIENIĆ, bo CHCIEĆ TO ZNACZY MÓC!
      Kiedy tylko mąż zaczyna Cię krytykować albo w inny sposób sprawiać Ci przykrość, natychmiast powinnaś w swoim umyśle stworzyć wizję sytuacji odwrotnej. Jeśli bowiem poddasz się krytyce czy negatywnym komentarzom na swój temat – wtedy podupadniesz fizycznie i umysłowo.
      Osobiście kiedy tylko zaczynam się stresować wtedy jak najprędzej skupiam uwagę na czymś innym, często na tym czego pragnę. Pozwalam, aby to pragnienie bez reszty mnie owładnęło i całkowicie zaabsorbowało, tak żeby zapomnieć o stresie i przy okazji taka postawa dodaje mi pewności siebie i poprawia nastrój. Poza tym w wielu sytuacjach nauczyłam się jednym uchem wpuszczać, a drugim wypuszczać …. nie przejmować się rzeczami, na które nie mam wpływu.
      Wiem, że to nie jest proste (mając takiego męża tym bardziej), ale NIE MA RZECZY NIEMOŻLIWYCH!!!

      WIEM, że będzie dobrze, musisz tylko bardzo chcieć to zmienić (a jak mówi autor książki Potęga Podświadomości – wierzyć, że już tak się stało).

      Ściskam moooocno :*

    • Mam tak samo jak Ty . Też pracuję z mężem,który nie przebiera w słowach i jest agresywny i wybuchowy.Kiedys to znosiłam, ale już nie wyrabiam.Wysiada mi cały organizm,już nie mam zdrowego organu .Czekam na wizytę u psychologa.pozdrawiam

  4. Taki miałam ostatnio nerwowy czas w pracy, że normalnie zaczęłam sobie kupować extraspazminę ziołową, żeby nerwy ukoić i jakoś trochę chociaż się wyciszyć

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*