CYNK – 10 NAJWAŻNIEJSZYCH KORZYŚCI DLA ZDROWIA

CYNK

ODPORNOŚĆ     

AKTYWNOŚĆ ENZYMÓW

NOWOTWORY

MIAŻDŻYCA TĘTNIC

CHOROBY UKŁADU NERWOWEGO

CHOROBY AUTOIMMUNOLOGICZNE

 

Cynk:

CYNK - 10 NAJWAŻNIEJSZYCH KORZYŚCI DLA ZDROWIA

Cynk jest odpowiedzialny za wiele funkcji w organizmie człowieka i pomaga pobudzać aktywność co najmniej 100 różnych enzymów. Jest także niezbędnym koenzymem (czyli niebiałkowym elementem tych związków) w ponad 200 rodzajach tegoż związku.

Makroelement ten warunkuje także ich funkcjonalność poprzez udział w takich procesach jak:

  • produkcja energii,
  • przemiany metaboliczne kości, protein, tłuszczów i węglowodanów,
  • synteza i liza białek,
  • wytwarzanie aminokwasów.

Ponadto „cynk jest niezbędny dla organizmu dla ponad 2000 czynników transkrypcji związanych z ekspresją genów różnych białek.” [1] Oznacza to, że od cynku jest zależne tysiące podstawowych funkcji biologicznych.

 

Gdzieś przeczytałam takie zdanie:

Cynk jest tak istotnym elementem zdrowia ludzkiego, że nawet niewielki niedobór jest katastrofą.”

Dlaczego cynk jest tak ważny?

Cynk jest tak ważny, ponieważ znajduje się w każdej tkance naszego organizmu i jest bezpośrednio zaangażowany w podziale komórek.

Jest on potężnym przeciwutleniaczem, zapobiegającym rakowi.

Ponadto cynk uczestniczy bezpośrednio w utrzymani idealnego poziomu hormonów.

Niedobór cynku powoduje, że zarówno kobiety jak i mężczyźni są bezpłodni i mają niski (bardzo niski) poziom libido.

Niedobór cynku nasila również skutki stresu i przyśpiesza procesy starzenia. 

CYNK - 10 NAJWAŻNIEJSZYCH KORZYŚCI DLA ZDROWIA

Dodatkowo odpowiednia ilość cynku jest niezbędna do optymalnej sprawności fizycznej, poziomu energii i składu ciała. Cynk wpływa na syntezę białka i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania czerwonych i białych krwinek.

Cynk jest silnie skoncentrowany w naszych nerkach, kościach, wątrobie, trzustce i siatkówce.

 

OBJAWY NIEDOBORU CYNKU

 Najczęstszymi objawami związanymi z niedoborem cynku są:

  • Zmiany apetytu, w tym chęć jedzenia żywności słonej lub słodkiej.

  • Zmiany zdolności  (utrata lub nadwrażliwość) do smaku i zapachu.

  • Wzrost masy ciała lub utrata masy ciała.

  • Wypadanie włosów.

  • Problemy trawienne, w tym biegunka lub zaparcia.

  • Zespół chronicznego zmęczenia.

  • Bezpłodność.

  • Problemy hormonalne, w tym pogorszenie objawów PMS lub menopauzy.

  • Spadek odporności.

  • Problemy z koncentracją.

  • Problemy z pamięcią.

  • Problemy z gojeniem ran/podrażnień.

  • Nerwowość.

  • Nieregularne miesiączki.

  • Dzwonienie w uszach.

  • Zaburzenia erekcji.

  • Spadek libido.

  • Ciągłe uczucie zimna.

  • Depresja.

  • Problemy ze wzrostem (u dzieci).

  • Obrzęk i zmętnienie rogówki

  • Problemy skórne.

  • Pęknięcia na paznokciach.

restorate fit line

Restorate – regeneracja, odkwaszanie i oczyszczanie. Zawartość:  200 g (Opakowanie miesięczne)   Suplement jest idealnym napojem wspomagającym regenerację organizmu, dlatego jest szczególnie polecany na noc i po wysiłku fizycznym. Technologia NTC zapewnia wchłanialność około 90-99%. Stanowi potężny „zastrzyk” elektrolitów, minerałów i antyutleniaczy. Zawiera: wapń magnez, żelazo, potas, cynk, selen, miedź, mangan, chrom, witamina D, ajurwedyjskie ekstrakty ziołowe (wspomagają wchłanianie)

RESTORATE możesz KUPIĆ TU

 

CYNK –

10 NAJWAŻNIEJSZYCH KORZYŚCI DLA ZDROWIA

 

1.  Zwiększa odporność

Cynk jest często stosowany jako naturalny środek w walce z przeziębieniami i objawami chorób.

Ciało ludzkie potrzebuje cynku do aktywacji limfocytów T.

Komórki T pomagają organizmowi na dwa sposoby:

  1. kontrolowanie i regulowanie odpowiedzi immunologicznych
  2. atakując zarażone lub nowotworowe komórki

Niedobór cynku może poważnie zaszkodzić funkcji układu immunologicznego.

Według badań opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition , „osoby z deficytem cynku doświadczają zwiększonej wrażliwości na różne patogeny”. [2]

Cynk wpływa na wiele aspektów układu odpornościowego, od bariery skóry do regulację genu w limfocytach.

 

2. Zapobieganie cukrzycy

Cynk jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania większości hormonów, w tym insuliny.

Odpowiedni poziom cynku w organizmie odgrywa co najmniej trzy role w zdrowi insuliny. Najpierw cynk wiąże się z insuliną tak, że insulina jest odpowiednio przechowywana w trzustce i uwalniana po wzroście glukozy do krwiobiegu.

Po drugie cynk poprawia zdrowie komórek, tworząc składnik enzymów niezbędny do wiązania insuliny z komórkami tak, że glukoza może wejść i być wykorzystywana jako paliwo. Proces wiązania insuliny z komórką jest określany jako „wrażliwość na insulinę” i oznacza, że komórka jest wrażliwa na insulinę.

Kiedy insulina wiąże się z komórką „otwiera drzwi”, tak aby glukoza mogła wejść. Jeśli komórka jest odporna na insulinę, glukoza pozostanie w krwiobiegu, co powoduje wysoki poziom cukru we krwi i prowadzi do wzrostu tłuszczu. Kiedy stężeni cynku spada, następuje zmniejszenie wydzielania insuliny i wrażliwości na insulinę obwodową , jeśli proces ten będzie trwał dłuższy czas doprowadzi do cukrzycy.

 

3.  Doskonały przeciwutleniacz.

Cynk, podobnie jak mangan czy miedź, wchodzi w skład jednego z głównych antyoksydantów naszego ustroju – dysmutazy ponadtlenkowej (SOD). 

Cele przeciwutleniacza jest pozbycie się wolnych rodników „szkodników”, które powodują uszkodzenia komórek w ciele. Cynk wiąże się z wolnymi rodnikami i neutralizuje je.

Warto zaznaczyć, że cynk wpływa bezpośrednio na działalność układu immunologicznego. Cynk doskonale wspomaga pracę gruczołów grasicy (główny organ układu odpornościowego) do wydzielania tymuliny. Hormon ten jest odpowiedzialny za produkcję limfocytów T, które potocznie nazywa się białymi krwinkami. Co więcej, cynk wykazuje bezpośrednie właściwości antywirusowe.

 

4. Zdrowy układ sercowo-naczyniowy

Cynk jest potrzebny, aby utrzymać zdrowie komórek w układzie sercowo-naczyniowym i śródbłonka, jednocześnie zmniejszając stany zapalne i stres oksydacyjny.

Śródbłonkiem jest cienka warstwa komórek, która łączy naczynia krwionośne i odgrywa główną rolę w obiegu.

Cynk wpływa na zdrowie serca poprzez wspomaganie prawidłowego krążenia, ponieważ pomaga naturalnym środkom zaradczym chronić wysokie ciśnienie krwi i poziom cholesterolu przed zatkanymi lub uszkodzonymi tętnicami.

CYNK - 10 NAJWAŻNIEJSZYCH KORZYŚCI DLA ZDROWIA

5. Balansuje hormony

Cynk korzystnie wpływa na zdrowie hormonalne i płodność, ponieważ odgrywa ważną rolę w produkcji hormonów, w tym naturalnie zwiększając testosteron , który ma bardzo szerokie zastosowanie zarówno u mężczyzn, jak i kobiet.

Cynk wpływa również na hormony płciowe i jest nawet zaangażowany w tworzenie i uwalnianie jaj w obrębie jajników i od jajników.

Cynk jest potrzebny do wytwarzania estrogenów i progesteronu u kobiet, które wspierają zdrowie reprodukcyjne. Zarówno zbyt wysokie lub zbyt niskie poziomy estrogenów mogą powodować problemy z miesiączką, wahaniami nastroju, wczesną menopauzą, niepłodnością, a nawet zwiększyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

 

6. Niezbędny dla mężczyzn

Cynk jest krytycznym minerałem zapewniającym wysoki poziom testosteronu, a komórki gruczołu krokowego wymagają bardzo dużego stężenia cynku do optymalnej pracy (aby zachować zdrowie męska tkanka gruczołu krokowego wymaga 10x więcej cynku niż inne komórki w organizmie).

Niski poziom cynku u mężczyzn zmniejsza produkcję testosteronu, stwarza zagrożenia raka prostaty i powoduje niepłodność.

Niewłaściwy poziom cynku jest również związany z niskim libido.

Odpowiedni poziom cynku w gruczole krokowym chroni komórki przed uszkodzeniem, zapaleniem i rozwojem raka. Ponadto, gdy komórki gruczołu krokowego zostaną uszkodzone i „stają się” komórkami  nowotworowymi, wtedy już nie są zdolne do gromadzenia cynku, co prowadzi do szybszego rozmnażania komórek nowotworowych, które powodują choroby.

 

Warto także pamiętać, że cynk wpływa też na ich ruchliwość.

 

Cynk NSP

CYNK NSP – MOŻESZ KUPIĆ TU

 

7. Cynk i tarczyca

W 2009 w magazynie Clinical Nutrition opublikowano badania, w których pokazano, że cynk odgrywa kluczową rolę w funkcjach hormonalnych tarczycy. [3]

Bez obecności cynku, tarczyca nie może przekształcić nieaktywnego hormonu T4 w aktywny hormon T3.

Co więcej, również podwzgórze potrzebuje cynku, aby wytworzyć hormon używany do sygnalizowania przysadce mózgowej, by ta aktywowała tarczycę.

To wszystko oznacza, że u osób z niedoborami cynku w organizmie występuje prawdopodobieństwo wystąpienia niedoczynności tarczycy.

 

8. Wytrzymałość i siła

Odpowiedni poziom cynku wpływa bezpośrednio na sportową wydajność i rozwój siły podczas treningu, ponieważ cynk odgrywa główną rolę w produkcji hormonów . Badania pokazują, że jeżeli w organizmie znajduje się wystarczająca ilość cynku, to pozwala to na bardziej skuteczne uwalnianie testosteronu, hormonu wzrostu i insulinopodobnego czynnika wzrostu -1 (IGF-1). Bez nich zmniejsza się wydajność sportowa i wytrzymałość.

 

9. Pomoc w przyswajaniu i trawieniu składników odżywczych

Cynk wpływa na syntezę białka. Jest również zaangażowany w rozkład węglowodanów z żywności, które są jednym z głównych źródeł energii dla organizmu. Z tego powodu niedobór cynku może powodować niski poziom energii i przyczynia się  zespołu chronicznego zmęczenia, podczas gdy spożycie wystarczającej ilości cynku przynosi trwałą energię i zdrowy/prawidłowy metabolizm.

 

10. Zdrowie psychiczne

Poziom cynku może wywierać istotny wpływ na wiele aspektów funkcji mózgu i zdrowia psychicznego, a także na zdrowie emocjonalne i równowagę psychiczną.

Niedobór cynku ma związek z:

  • zaburzeniami uczenia się,
  • zespołem nadpobudliwości psychoruchowej,
  • z zaburzeniami koncentracji,
  • niedorozwojem umysłowym,
  • depresją,
  • demencją (w tym chorobą Alzheimera),
  • schizofrenią.

W przypadku dzieci z zaburzeniami uczenia się wzrost stężenia metalu ciężkiego kadmu często odpowiada za problemy z czytaniem. Super działanie przeciwuteniające cynku pomaga skutecznie pomóc organizmowi wyeliminować metale ciężkie z mózgu, dzięki czemu nie gromadzą się i nie powodują uszkodzeń.

Cynk pomaga również utrzymać homeostazę komórkowa komórek mózgowych. [5]

 

 

Jedzenie bogate w cynk!

 

Oto przykładowe produkty:

  • wątroba wieprzowa (4,5 mg/100g),
  • wątroba cielęca (8,4 mg/100g),cynk
  • pestki dyni (7,5 mg/100g),
  • ser ementaler tłusty (4,05 mg/100g),
  • kasza gryczana (3,5 mg/100g),
  • kakao (6,5 mg/100g),
  • płatki owsiane (3,1 mg/100g),
  • migdały (3,2 mg/100g),
  • chleb żytni razowy (2,54 mg/100g),
  • gorzka czekolada (2,43 mg/100g),
  • Jaja 1 duże (0,6 mg),

 

 

 

TUiTERAZ♥ ♥ ♥

 

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

 

 

ŹRÓDŁA:

[1] http://www.nastrazyzdrowia.pl/artykuly-o-zdrowiu/witaminy-i-mineraly/cynk-immunosenescencja?pdf=54193

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9701160?dopt=Abstract

[3] http://rasmed.pl/biocynk-podstawa-odzywiania/

[4] J. Gawęcki, L. Hryniewiecki „Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu”, PWN 1998.

[5]  M.T. Murry „Encyclopedia of Nutritional suplement”, Prima Publishing 1996.

[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3724376/

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*