Lista 6 najważniejszych właściwości kalafiora (w tym antynowotworowe).

właściwości kalafiora, antynowotworowe, lista

Jakie są właściwości kalafiora?

To będzie lista 6 najważniejszych właściwości kalafiora.

Właściwości antynowotworowe?

 

Co na pewno musisz wiedzieć o kalafiorze.

Kalafior to warzywo, które oprócz bogactwa składników mineralnych i witamin może pochwalić się udowodnioną naukowo skutecznością w walce z nowotworami. 

To białe warzywo pozytywnie oddziałuje:

na nerki,

mózg,

wspiera układ trawienny,

jest przeciwzapalne i bogate w antyoksydanty.

 

Jedzenie kalafiora zapewni Twojemu organizmowi imponujące ilości witaminy C, witaminy K, beta-karotenu, witamin z grupy B i wiele innych, przy jednoczesnym wspieraniu zdrowego trawienia i detoksykacji.

Jadalną częścią kalafiora jest kwiatostan. Kalafior należy do rodziny kapustowatych. Pochodzi z Cypru, dlatego na początku nazywano go kapusta cypryjską.

Jest to jedno z warzyw, które zawiera imponujący zestaw składników odżywczych, w tym witaminy, minerały, przeciwutleniacze i inne fitochemikalia.

♥ Kolejnym plusem jest jego wszechstronność. Można jeść go na surowo, gotować, piec, grillować, robić z niego zupy, sałatki, puree, LODY ♥, spody do pizzy i co tylko jeszcze wymyślisz.

 

Lista 6 najważniejszych właściwości kalafiora.

 

1. Pozytywne oddziaływanie na mózg

Kalafior jest dobrym źródłem choliny (witamina B4),która odgrywa ważną rolę w rozwoju mózgu. Cholina jest prekursorem neuroprzekaźnika acetylocholiny, niezmiernie ważnego do pracy funkcji poznawczych.

Cholina jest mega ważna w czasie ciąży. Dlaczego? Kształtuje mózg i układ nerwowy płodu i przeciwdziała powstawaniu wad wrodzonych. Ponadto cholina obniża poziom homocysteiny, która powoduje powstawanie wad rozwojowych płodu, wpływa także na funkcjonowanie łożyska (wspiera aktywny transport innych substancji przez łożysko do płodu) oraz wątroby przyszłej mamy, zapobiegając odkładaniu się tłuszczu oraz cholesterolu.

„Odpowiednia suplementacja choliną podczas ciąży może mieć duży wpływ na rozszerzenie pamięci dziecka przez całe późniejsze życie.”

 

właściwości kalafiora, antynowotworowe, lista

 

2. Właściwości antynowotworowe

Warzywo to należy do grupy pokarmów roślinnych o bardzo silnym (jak nie najsilniejszym) potencjale antynowotworowe.

Odkryto, że indole i izotiocyjaniany hamują rozwój raka w kilku narządach u szczurów i myszy, w tym pęcherza moczowego, piersi, okrężnicy, wątroby, płuc i żołądka”.[1]

Kalafior zawiera duże ilości sulforafanu i I3C – indol-3-karbinolu, czyli dwóch związków fitochemicznych o potwierdzonych naukowo właściwościach wykorzystywanych w walce z rakiem.

Sulforafan to  związek siarki, który wykazuje właściwości zabijania komórek macierzystych raka, spowalniając tym wzrost guza. „Niektórzy badacze uważają, że wyeliminowanie komórek macierzystych raka może być kluczem do zwalczania raka.” Ponadto sulforafan może zmniejszyć częstość występowania i szybkość chemicznie indukowanych nowotworów sutka u zwierząt. ” Hamuje również wzrost hodowanych ludzkich komórek raka sutka, co prowadzi do śmierci komórki.” [4]

Warto też pamiętać, że łączenie kalafiora (zawartego w nim izotiocyjanianu fenetylowego z kurkuminą (związek czynny w kurkumie) może pomóc w zapobieganiu i leczeniu raka prostaty. [6]

Natomiast I3C w organizmie zwiększa produkcję enzymów wypłukujących toksyny i czynniki rakotwórcze, zanim uszkodzą one komórki organizmu.

Ważne jest też to, iż I3C posiada nie tylko właściwości antynowotworowe, ale także przeciwzapalne (wspierające leczenie stanów zapalnych np. zapalenie stawów, bóle menstruacyjne).

właściwości kalafiora, antynowotworowe, lista

3. Wzmocnienie układu krążenia i nerek.

Stwierdzono, że Sulforafan w kalafiorze i innych roślinach krzyżowych znacząco poprawia ciśnienie krwi i normalizuje funkcje nerek. Naukowcy przypisują te korzyści zdolnościom sulfurafanu do poprawy metylacji DNA, która ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowej funkcji komórki i właściwej ekspresji genów.

 

4. Jest bogaty w witaminy i minerały

 

Kalafior jest bogaty w:

błonnik pokarmowy ( w 100 g jest 2 g błonnika),

witaminę C (100 g surowego warzywa dostarcza prawie 100% dziennego zalecanego spożycia tej witaminy),

prowitaminę A,

witaminę K,

witaminy z grupy B,

kwas pantotenowy,

 

Ponadto zawiera znaczne ilości :

  • magnezu,
  • wapnia,
  • fosforu,
  • żelaza,
  • potasu,
  • cynku,
  • miedzi,
  • jodu,
  • fluoru,

 

Nie dość, że warzywo to jest skarbnicą witamin i składników mineralnych to jest niskokaloryczna:

w 100 g gotowanego kalafiora znajduje się 21 kcal. [8]

 

5. Właściwości przeciwzapalne

Stan zapalny to nic innego jak reakcja organizmu na uszkodzenie tkanki

Jednak jeśli system odpornościowy błędnie wywołuje reakcję zapalną (kiedy nie ma faktycznego zagrożenia/uszkodzenia), może to prowadzić do znacznego uszkodzenia ciała czyli stanu związanego z różnymi chorobami, albo rakiem w zależności od tego, jakie narządy mają stan zapalny.

Kalafior zawiera wiele składników przeciwzapalnych, które pomagają utrzymać stan zapalny „w kontroli”.

Do tych składników przeciwzapalnych należą:

  • I3C (indolo-3-karbinol) – związek przeciwzapalny, który może działać na poziomie genetycznym, aby zapobiec reakcjom zapalnym na poziomie podstawowym,
  • przeciwutleniacze (antyoksydanty), które są naturalnym sposobem dostarczania komórkom odpowiedniej ochrony przed stresem oksydacyjnym, który prowadzi do uszkodzenia narządów i przyspieszonego starzenia tkanek,
  • witamina C, która poza tym, że jest przeciwutleniaczem, podnosi odporność organizmu

 

6. Właściwości wspierające trawienie

 

Kalafior jest ważnym źródłem błonnika pokarmowego, który jest niezbędny dla zachowania zdrowia układu pokarmowego.

Jedna szklanka ugotowanego kalafiora zawiera 12% dziennego zalecanego spożycia błonnika.

Błonnik pokarmowy „sprząta” układ trawienny z nagromadzonych odpadów.

Ponadto kalafior jest również bogaty w naturalny związek -glykorafanin, który jest prekursorem sulforafanu (już o nim wspominałam wyżej patrz punkt 2).

” Naukowcy stwierdzili, że sulforafan wytworzony z glukozynolanu w kalafiorze (glukorafanina) może pomóc chronić wyściółkę żołądka. Sulforafan zapewnia Ci taką korzyść zdrowotną, zapobiegając bakteryjnemu zarastaniu Helicobacter pylori w żołądku lub zbyt mocno trzymając się tej bakterii ścianę żołądka „. [4]

 

 

Powyższe informacje są szczególnie dobre dla osób, które nie lubią brokułów (mój mąż) – bo mogą jeść kalafiora gdyż jest równie zacny. ♥ ♥ ♥

 

 

TUiTERAZ ♥ ♥ ♥

 

 

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2737735/

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3303573/

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3793502/

[4] http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/02/22/cauliflower-health-benefits.aspx

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3693758/

[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2684344/

[7] http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,Kalafior-ciekawostki-i-wartosci-odzywcze.html

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

2 Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*