Migrena, depresja, wysoki cholesterol? Może to skutki niedoboru witaminy B3 (niacyna)?

depresja, witaminy B3, migrena, niacyna

NIACYNA- witamina B3 – witamina PP ważna dla ZDROWIA i urody.

Będzie o tym jakie są;

  • korzyści zdrowotne wynikające z witaminy B3,

  • skutki niedobory witaminy B3,

  • objawy niedoboru witaminy B3,

 

Posiadanie wystarczającej ilości niacyny (witaminy B3) w organizmie jest ważne dla ogólnego stanu zdrowia. Niacyna jest „używana” w ponad 50 różnych reakcjach chemicznych w organizmie ).

Twój układ nerwowy, system trawienny i mózg potrzebują niacyny.

Niacyna (znana także jako kwas nikotynowy) może odgrywać istotną rolę w poprawie zdrowia. Może być stosowana do leczenia bólów głowy, migreny, problemów z krążeniem, depresji, stanów lękowych, stanów zapalnych i chorób skóry, a także do obniżania poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi. [1] Niektóre badania wykazały, że przyjmowanie niacyny może pomóc chorym udarowym. Niacyna chroni twoje serce poprzez obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL w krwi i zapobieganie gromadzeniu się płytki tętniczej .

Wszystkie witaminy z grupy B pomagają organizmowi przekształcić żywność (węglowodany) w paliwo (glukozę), która jest wykorzystywana do produkcji energii. 

Te witaminy (z grupy B), również pomagają organizmowi wykorzystywać tłuszcze i białko.

Są niezbędne dla choćby zdrowej: skóry, włosów, oczu i wątroby. Pomagają także w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. 

Witamina B3 uwalnia energię do komórek organizmu.

Co to jest niacyna?

Niacyna (witamina B3) jest jedną z 8 witamin z grupy B. Niacyna jest witaminą składającą się z dwóch (niacyna i nikotynamidu) głównych składników, które dla człowieka są witaminą.

Jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, która może przemieszczać się przez ludzki krwioobieg, a organizm ma możliwość wydzielania nadmiaru witamin przez proces oddawania moczu.

Jest odporna na wysoką temperaturę i działanie kwasów. W przeciwieństwie do innych witamin z grupy B, może być produkowana w organizmie (z aminokwasu – tryptofanu, jest to aminokwas egzogenny, musi zostać dostarczony w pożywieniu), są to jednak niewielkie ilości.

Witamina B3, która zwykle jest określana medycznie jako niacyna, występuje w trzech postaciach: kwas nikotynowy, niacynamid i heksanianat inozytolu.

 

Korzyści zdrowotne wynikające z witaminy B3 (niacyna):

niacyna, depresja, wysoki cholesterol, układ nerwowy

 

  • rozszerza naczynia krwionośne (ułatwia rozszerzanie naczyń włosowatych, które są najcieńsze w naczyniach krwionośnych) ułatwiających krążenie krwi,

  • pomaga organizmowi rozbić węglowodany, tłuszcze i białka w energię,

  • wspomaga układ sercowo-naczyniowy,

  • pomaga organizmowi wytwarzać wiele hormonów,

  • reguluje poziom żeńskich hormonów – estrogenu i progesteronu (pomagając w problemach związanych z nieregularną miesiączką),

  • łagodzi bóle menstruacyjne,

  • pomaga w funkcjonowaniu mózgu,

  • wspiera prawidłowy metabolizm,

  • koi nerwy,

  • ułatwia zasypianie,

  • pomaga w tworzeniu nowego DNA,

  • poprawia zdrowie naszego przewodu pokarmowego,

  • wpływa korzystnie na stan psychiczny,

  • wpływa na poprawę pamięci,

  • sprzyja wydzielaniu insuliny, a także poprawia wrażliwość na insulinę,

  • zapewnia „tworzenie się” i utrzymanie zdrowej skóry,

  • przyczynia się do poprawy elastyczności i nawilżenia skóry,

  • pomaga w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy,

  • zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca,

  • poprawia kondycję włosów,

  • poprawia zdolność do utrzymywania erekcji u mężczyzn z umiarkowanym lub ciężkim zaburzeniem erekcji [3]

 

„Niacyna odgrywa rolę w produkcji pewnych hormonów w nadnerczy i pomaga usunąć z wątroby szkodliwe substancje chemiczne”. – dr Sherry Ross.

 

Ważną zaletą jest jej zdolność do obniżania i kontrolowania poziomu cholesterolu we krwi.

 

Co się dzieje gdy zabraknie w organizmie witaminy PP (niacyny)?

Czyli skutki niedobory witaminy B3:

No cóż, kiedy zabraknie tej witaminy w naszym organizmie pojawia się wiele schorzeń, na przykład:

 

witamina B3, niacyna, depresja , nerwica lękowa, schizofrenia
depresja, nerwica lękowa, schizofrenia

 

  • nadwrażliwość nerwowa,

  • nerwice lękowa,

  • depresja,

  • osłabienie i bóle mięśni,

  • nieregularne i bolesne miesiączki,

  • trudności z pamięcią,

  • stany apatii,

  • zaburzenia procesu oddychania komórkowego,

  • zmęczenie,

  • ułatwienie naprawy DNA i odpowiedzi na stres,

  • utrata apetytu,

  • bezsenność,

  • migrena,

  • choroby (szczególnie wrażliwość) dziąseł,

  • choroby grzybicze,

  • trądzik,

  • schizofrenia,

  • przykry zapach z ust,

  • przebarwienia skórne,

 

Ważne:

niacyna, witamina B3, depresja, cholesterol

 Cukier blokuje przyswajanie witaminy B3.

Nadmierne spożywanie cukru (słodyczy, napojów gazowanych, soków słodzonych, żywności przetworzonej) blokuje, a nawet „niszczy” witaminę PP (niacynę).

 

Co ogranicza wchłanianie niacyny (witamina B3)?

Na ograniczenie wchłaniania witaminy PP wpływają:

  • proszki nasenne,

  • antybiotyki,

  • cukier,

  • proszki antykoncepcyjne,

  • kawa,

  • herbata,

  • alkohol,

 

Co polepsza wchłanianie witaminy B3?

Na poprawę wchłaniania witaminy PP wpływa:

Kompleks witamin B (B1,B2, B6, biotyna,), witamina B3 jest od nich zależna, więc zaleca się przyjmować ją razem z pozostałymi witaminami z grupy B.

Ponadto chrom i fosfor, także poprawiają wchłanianie witaminy B3.

niacyna, witamina B3, depresja, cholesterol
banany – źródło witaminy B3

 

Główne objawy niedoboru niacyny:

 

1. Zmiany (zapalenia) skórne

I to zmiany pojawiające się na całym ciele. Takie zmiany mogą świadczyć o niedoborach witaminy B3 (niacyny). Jak to wygląda? Skóra staje się szorstka, powstają zaczerwienienia i stany zapalne (szczególnie w miejscach wystawionych na działanie promieni słonecznych)

2. Biegunki (częste i uporczywe)

Biegunki są najczęściej spowodowane nieżytem jelit i żołądka, który często może być wynikiem niedoboru w witaminy B3.

3. Wysoki poziom cholesterolu

Jak już wcześniej pisałam niacyna kontroluje poziom cholesterolu we krwi, można rzec „trzyma go w ryzach”. I oczywiście nie zawsze wysoki cholesterol świadczy o jakiejś chorobie, ale jedno jest pewne- wysoki cholesterol wpływa na wyższą lepkość krwi, a lepka „powoduje” wiele schorzeń np. zawał serca czy depresja.

 

Skutki nadmiaru witaminy B3:

  • nudności lub wymioty,
  • wysypka lub inne reakcje skórne,
  • ból głowy,
  • zawroty głowy,
  • problemy z sercem: duże dawki niacyny mogą zwiększać ryzyko nieregularnych uderzeń serca,

 

Źródła witaminy B3 w pożywieniu:

 

Warzywa: brokuły, pomidory, szparagi, karczochy, dynia, ziemniaki, kukurydzaniacyna, witamina B3, depresja, cholesterol

Owoce: banan, daktyle, figi, awokado, mango, nektarynka, brzoskwinia, liczi

Rośliny strączkowe: fasola sojowa, fasola adzuki, fasola fava,

Orzech, ziarna, nasiona: migdały, orzechy ziemne, kasza gryczana, proso, orzeszki ziemne, żyto, orkisz, nasiona słonecznika, pszenica – durum,

Inne źródła: masło orzechowe, drożdże piwne, sery,  odtłuszczone mleko,

 

♥ ♥ ♥

 

TUiTERAZ ♥ ♥ ♥

 

 

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2705821/

[2] https://www.livescience.com/51825-niacin-benefits.html

[3] https://www.journals.elsevier.com/the-journal-of-sexual-medicine

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2779993/

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3858911/

 

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*