Niedobór kwasu żołądkowego- objawy, poważne konsekwencje i rozwiązania.

Kwas solny (znany również jako kwas żołądkowy) jest głównym składnikiem soków żołądkowych wytwarzanych w żołądku. Jest to jedyny kwas wytwarzany przez nasze ciała; pozostałe kwasy są produktami ubocznymi metabolizmu.

Kiedy zapytałam znajomych i rodziców z  czym kojarzy im się kwas żołądkowy. Najczęstsza odpowiedź jaką usłyszałam brzmiała następująco – „ZGAGA! Od tego kwasu to ja mam zgagę.” Dlatego właśnie postanowiłam napisać kilka zdań na temat – kwasu żołądkowego, zgagi i konsekwencji związanych z niedoborem owego kwasu.

Oczywiście na wstępnie zaznaczę, iż to nieprawda, że od kwasu żołądkowego mamy zgagę (!!). Wręcz przeciwnie. Refluks jest objawem niedoboru kwasu solnego.

dlaczego nie chudnę

Dlaczego więc tak wiele osób żyje w przeświadczeniu, że w momencie kiedy ma zgagę musi neutralizować kwasy żołądkowe i to załatwi problem? 

Pewnie dlatego, że kiedy idziemy do lekarza  z dolegliwością jaką jest refluks, najczęściej jako „lek” dostajemy receptę na IPP (inhibitory pompy protonowej) lub po prostu zaleca nam się kupić w aptece jakiś środek na zgagę. Do tego często usłyszymy taki komentarz:„to powinno złagodzić kwasy żołądkowe i zniwelować uczucie zgagi”.

zniwelować UCZUCIE zgagi

Właśnie!!! IPP TYLKO USUWAJĄ SKUTEK, a nie są lekarstwem na to, co powoduje te problemy. Inhibitory pompy protonowej mają za zadanie hamować wytwarzanie kwasu solnego przez pompę protonową, która znajduje się w błonie śluzowej żołądka. I w tym właśnie miejscu przejdziemy do tematu kwasu solnego……

Zanim przejdziemy dalej przypomnijmy sobie podstawy:

Przełyk posiada trzy zwieracze. Jeden z tych zwieraczy umiejscowiony jest tuż nad żołądkiem. W momencie kiedy zjemy posiłek zwieracz ten zamyka „otwór” przełyku, tak aby sok żołądkowy zmieszany z masą pokarmową nie podrażnił błony śluzowej przełyku, która w przeciwieństwie do wyściółki żołądka nie jest odporna na kwas.

Żołądek to duży mięsień, który bardzo ciężko pracuje nad tym, aby dokładnie mieszać pokarm z sokiem żołądkowym. Proces ten powinien przebiegać sprawnie i zwieracz nie powinien być narażony na długi skurcz. Jednak czasami, a właściwie bardzo często etap trawienia w żołądku przedłuża się i pokarm z kwasem dostaje się do przełyku przez osłabiony zwieracz. W takiej sytuacji mamy objawy zwane zgagą.

Dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedź jest prosta. Jeżeli ilość enzymów trawiennych w żołądku jest niewystarczająca, wtedy  pokarm przebywa w żołądku zbyt długo i zwieracz przepuszcza. I tu ponownie przytoczę zdanie wspomniane wyżej. Refluks jest objawem niedoboru kwasu solnego, a nie jego nadmiaru.

FitLine Basics to koncentrat najbardziej wartościowych owoców, warzyw, zbóż, żywych kultur bakterii oraz enzymów. Składniki dobrano z myślą o: regeneracji układu pokarmowego, lepszym trawieniu, lepszym wchłanianiu pożywienia, odbudowie odporności. Zawiera żywe kultury bakterii kwasu mlekowego (Lactobacillus acidophilus La-5 + Bifidobacterium lactis Bb-12) Zawartość – 30 saszetek (opakowanie miesięczne)

 

BASIC FitLine możesz KUPIĆ TU

 

Niedobór kwasu żołądkowego– objawy, poważne konsekwencje i rozwiązania.

Na początku odpowiedzmy sobie na pytanie:

DLACZEGO KWAS ŻOŁĄDKOWY JEST DLA NAS DOBRY?

Kwas żołądkowy jest bardzo silnym środkiem trawiącym i jest o wiele ważniejszy, niż sobie z tego zdajemy sprawę.

Do ważnych funkcji tego kwasu należą:

  • Kwas ten jest głównym składnikiem soków żołądkowych wytwarzanych w żołądku i utrzymuje pH żołądka od 1 do 2 przez zakwaszenie zawartości żołądka.
  • Kwas żołądkowy tworzy środowisko, w którym zaczyna się trawienie. Jest odpowiedzialny za przekształcenie pepsynogenu (prekursor enzymu) w pepsynę  (aktywny enzym),  która zaczyna rozkładać białka w żołądku. W żołądku dzięki obecności kwasu żołądkowego i pepsynom białka zostają rozłożone i w tej formie trafiają do dwunastnicy. Kiedy jest zbyt mało enzymów żołądkowych w tym kwasu żołądkowego, wtedy białka (niestrawione) w całości trafiają do dalszej obróbki. Większość z nich będzie wydalona. Niestety nie wszystkie. Dlaczego niestety? Ponieważ część z niestrawionych białek stanie się pokarmem patogenów, a jeszcze inna część  przedostanie się przez powiększone pory do układu krwionośnego. I tuuuu zaczyna się poważny problem. Taka sytuacja sieje w organizmie spustoszenie. Z powodu obecności resztek pokarmowych takich jakie nie powinny znajdować się w jelicie zmienia się skład flory bakteryjnej. W dużej części bakterie te są patogenne, zatruwające nasz organizm, powodujące perforację jelit. Powiększone pory jelit zaczynają przepuszczać do krwioobiegu zbyt duże cząsteczki, które nie powinny tam trafić. 
  • Pobudzenie trzustki i jelita cienkiego do produkcji enzymów trawiennych i żółci niezbędnych do dalszego rozkładu węglowodanów, białek i tłuszczów, które jesz.
  • Zapobieganie infekcjom poprzez zabijanie bakterii chorobotwórczych i drożdży obecnych w żywności.

 

Niestety z wiekiem produkujemy coraz mniejsze ilości kwasu żołądkowego. Dodajmy do tego niewłaściwą dietę, przetworzoną żywność, coraz większe ilości pestycydów  i problemy z trawieniem, zgagą i odpornością – gotowy.

Jak można wywnioskować z powyższych punktów niedobór kwasu żołądkowego powoduje wiele poważnych konsekwencji dla układu trawiennego i innych narządów.

 

Powiedzmy sobie zatem o tym, jakie skutki przyniesie niedobór kwasu żołądkowego 

  1. To o czym wspominaliśmy wyżej – przy niedoborze kwasu żołądkowego pepsynogen nie ulega konwersji do pepsyny i nie udaje się strawić białka. Białka (mięso, ryby, nabiał, orzechy, rośliny strączkowe) nie będą trawione i wchłaniane, co zwiększa ryzyko schorzeń z tym związanych np. osteoporozy, stany zwyrodnieniowe.

  2. Źle przetrawione białka nasz system immunologiczny zaczyna traktować jak wroga i zaczyna walczyć „same ze sobą” i wytwarza stan zapalny, który lokuje się w różnych miejscach i może powodować np. alergie, astmę, problemy skórne, choroby tarczycy.

  3. Niedożywienie- ograniczenie wchłaniania składników pokarmowych z żywności

  4. Niedokrwistość z niedoboru żelaza ze względu na słabą absorpcję żelaza

  5. Spadek odporności

  6. Zespół nieszczelnego jelita

  7. Niedobór witaminy z grupy B, szczególnie witaminy B12 i związane z tym następujące schorzenia: nerwica, lęki, depresje

  8. Ryzyko kamicy żółciowej – ponad połowa osób z kamieniami żółciowymi wykazuje zmniejszone wydzielanie HCL

  9. Podwyższony poziom cukru we krwi

  10. Upośledzona naprawa tkanek

  11. Problemy skórne – egzema, łuszczyca, łojotokowe zapalenie skóry, bielactwo

  12. Zwiększona liczba bakterii, drożdży i pasożytów rosnących w jelitach

  13. Obniżone wydzielanie trzustkowe – które zawiera większość enzymów, które aktywnie rozkładają żywność, co następnie przyczynia się do złej asymilacji i problemów żywieniowych

  14. Szybsze starzenie się organizmu

  15. Fermentacja i gnicie nieprawidłowo strawionego pokarmu

  16. Zmniejszona czynność wątroby 

  17. Wzdęcia i odbijanie bezpośrednio po posiłku

  18. Niestrawność – silne uczucie pełności w żołądku

  19. Candida

  20. Podwyższony poziom hormonów stresu

  21. Zaburzona absorpcja niektórych pierwiastków i mikroelementów takich jak wapń, magnez, cynk, miedź, żelazo, bor, selen itd.

  22. Niemożliwa będzie sterylizacja żołądka, przez co zostanie obniżona odporność i wzrasta ryzyko infekcji przewodu pokarmowego w tym chorób jelit, wzdęć i gazów – kwas żołądkowy zabija bakterie i drożdże, które dostają się z pożywieniem.

  23. Różne choroby autoimmunologiczne.

Patrząc na skutki, które może powodować niedobór kwasu żołądkowego, objawów może być nieskończenie wiele. Poniżej wymienię niektóre z najważniejszych i najczęściej spotykanych. Oto one:

  1. Gazy i wzdęcia, zespół jelita wrażliwego
  2. Refluks żołądkowo-przełykowy
  3. Sucha skóra i włosy, łamliwe paznokcie
  4. Astma i alergie
  5. Niedobór żelaza, niedokrwistość
  6. Osteoporoza
  7. Wzdęcia i niestrawność bezpośrednio po posiłku
  8. Niedobór witamin z grupy B, szczególnie niski poziom witaminy B12
  9. Tendencja do zakażeń grzybiczych i bakteryjnych jelit np.  Candida
  10. Problemy skórne – egzema, łuszczyca, łojotokowe zapalenie skóry, bielactwo

 

Nasz żołądek zakwasza wszystko co jest gorzkie, kwaśne i słone. Czasami warto połączyć kilka metod, aby efekt zakwaszenia był szybszy.

Oto kilka sposobów na zakwaszenie żołądka:

1. Pierwszym i chyba najlepiej znanym sposobem jest „terapia” octem jabłkowym. Jak to zrobić?

To proste. Wystarczy 15 minut przed posiłkiem wypić szklankę wody z 1 łyżką (stołową) octu jabłkowego – organicznego lub jeszcze lepiej domowego.

2. Enzymy trawienne (można łączyć z octem jabłkowym).

Enzymy trawienne pomogą ci całkowicie rozłożyć pokarmy, które spożyjesz. Jeśli masz niedobór kwasu żołądkowego to tak jak wspomniałam wyżej czynności trawienne są zakłócone, co w rzeczywistości nie pozwala ci rozłożyć jedzenia, które spożywasz. Dlatego więc kiedy dostarczysz organizmowi enzymów trawiennych, odciążysz u wspomożesz układ pokarmowy.

Enzymy trawienne to nie jest coś, co powinieneś przyjmować przez resztę swojego życia, ale jest to coś, co powinieneś brać przez jakiś czas, dopóki twój kwas żołądkowy się nie wyrówna.

3. Używanie kwasu askorbinowego (witaminy C w proszku) w trakcie posiłków

4. Mikstura:  1 Cytrynę, kawałek imbiru (2-3 cm) zblendować z ½ łyżeczki soli (kłodwaska/himalajska).

Tak przygotowaną miksturę zażywać po ½ łyżeczki 15 minut przed posiłkiem.

5. Jeśli masz niski poziom kwasu żołądkowego możesz również rozważyć przyjmowanie kapsułek Betaine HCL. Tabletki te przyjmujemy przed posiłkiem. Ilość uzależniona jest od wielkości spożywanego posiłku (i ilości zawartego w nim białka.

Poza tym, należy także pamiętać aby;

nie pić w czasie posiłku (picie płynów w czasie posiłku powoduje rozcieńczanie soków żołądkowych i zaburza procesy trawienne),

jeść małe porcje,

należy jeść powoli i dokładnie przeżuwać pokarm,

starć się nie jeść w sytuacjach stresujących,

ograniczyć, a najlepiej wyeliminować całkowicie przetworzoną żywność i cukier.

 

 

 

TUiTERAZ ♥♥♥

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

Źródła.

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4519257/

[2] https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/hydrochloric_acid#section=Top

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3946491/

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*