Niedoczynność tarczycy – 5 suplementów, które Ci pomoże

Niedoczynność tarczycy – 5 suplementów, które Ci pomoże.

 

Niedoczynność tarczycy jest zaburzeniem, w którym tarczyca produkuje za mało hormonów w stosunku do potrzeb organizmu.

Tarczyca jest niewielkim narządem, zaliczanym do gruczołów wydzielania wewnętrznego. Odpowiada za wytwarzanie i uwalnianie dwóch hormonów:

T3 (trijodotyroniny)

T4 (tyroksyny)

regulujących funkcję większości tkanek organizmu, oraz wpływających na metabolizm naszego organizmu i  termogenezę (produkcję ciepła).

Czynność tarczycy jest kontrolowana przez przysadkę mózgową, która uwalnia hormon tyreotropowy (TSH) pobudzający tarczycę do produkcji T3 i T4.

Czynność tarczycy i przysadki pozostają w ścisłej zależności – nazywamy to ujemnym sprzężeniem zwrotnym: podwyższone stężenie hormonów tarczycy powoduje zmniejszenie uwalniania TSH przez przysadkę, a niedobór hormonów stymuluje produkcję TSH.

Czy wiesz, że ….

Niedoczynność tarczycy jest najczęstszym zaburzeniem czynności tarczycy.

 

Jak objawia się niedoczynność tarczycy?

Do najczęstszych objawów sugerujących o niedoczynności tarczycy należą:

  • uczucie ciągłego zimna,

  • permanentne zmęczenie,

  • senność,

  • depresja,

  • uczucie smutku, wahania nastrojów,

  • przyrost masy ciała,

  • problemy z koncentracją,

  • zaparcia,

  • sucha łuszcząca się skóra,

  • suche włosy,

  • blada skóra,

  • zaburzenia miesiączkowania,

  • niepłodność,

  • nocne poty.

Oto 5 suplementów, które pomoże Ci przy niedoczynności tarczycy

 

1. JOD

Jod jest jednym z wielu pierwiastków śladowych, niezbędnych dla naszego organizmu. Zapewnienie dostatecznej ilości jodu ma podstawowe znaczenia dla syntezy hormonów tarczycy (trójjodotyroniny i tyroksyny), a także dla zachowania jej prawidłowej czynności i budowy.

Na temat jodu więcej pisałam w tym poście.

krzem z jodem

Krzem z borem i jodem firmy InvexRemedies

Jeżeli zaś chcesz suplementować się jodem w postaci płynu Lugola, pamiętaj, że najlepiej i najbezpieczniej robić to przez skórę. Tu znajdziesz opis jak zrobić test z płynem Lugola.

 

2. Kompleks witamin z grupy B(w szczególności witamina B12)

Jak wiadomo witaminy z grupy B, to witaminy rozpuszczalne w wodzie i nie są magazynowane w naszym organizmie. Jako że, nasz organizm sam nie wytwarza tych witamin, jesteśmy zobowiązani do dostarczania ich z zewnętrznych źródeł.

Wiem, że zaraz pojawią się głosy, że przecież organizm jest w stanie samodzielnie syntetyzować witaminę B3 (niacynę). Zgadza się, jednak jest ona magazynowana w tak małych ilościach, że naukowcy zaliczyli niacynę do witamin, które musimy dostarczać wraz z pożywieniem.

Wiemy  o tym, że witaminy z grupy B są odpowiedzialne przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – łagodzą napięcie nerwowe, poprawiają nastrój i sprawność intelektualną. Ale jak się mają witaminy z grupy B do niedoczynności tarczycy?

Sprawa wygląda następująco:

Activize - witaminy z grupy B

Activize – witaminy z grupy B

 

Witamina B12

Niedobór witaminy B12 jest powszechny u osób z niedoczynnością tarczycy – cierpi na niego aż 40% chorych [1]. Z niedoborem witaminy B12 jest niestety tak, że dopóki poziom nie spadnie wyjątkowo drastycznie, chory odczuwa jedynie lekkie zmęczenie i ma pogorszony nastrój. Witamina B12 umożliwia syntezę DNA, oraz krwinek czerwonych. Przy jej niedoborach pojawia się zmęczenie, depresja, problemy ze wzrokiem, oraz przy drastycznych niedoborach nawet zaburzenia chodu i czucia. Poza tym witamina B12 pełni również bardzo ważną rolę w zachowaniu dobrego zdrowia, ponieważ jest niezbędna do przeprowadzenia procesu metylacji.

Witamina B7 (biotyna) jest wyjątkowa na tle innych witamin z grupy B, gdyż jest wytwarzana przez florę bakteryjną jelit. I wydawać by się mogło, że w takim razie nie powinniśmy borykać się z niedoborem tej witaminy, a jednak…. cóż prawda jest taka, że stan naszych jelit bardzo często pozostawia wiele do życzenia. Witamina B7 bierze udział w szeregu procesów generujących energię, wpływa pozytywnie na stan skóry i włosów, wspomaga funkcje tarczycy oraz bierze udział, wraz z witaminą K, w procesie krzepnięcia krwi.

Co bardzo ważne – BIOTYNA jest niezbędna dla zdrowia włosów, które w niedoczynności tarczycy stają się słabe, i mają tendencję do wypadania.

Inne witaminy z grupy B są również istotne – np.

  • niacyna (witamina B3/PP) bierze udział w regulacji metabolizmu, oraz utrzymaniu właściwego poziomu cholesterolu,
  • pirydoksyna (B6) zapewnia nam dobry nastrój, oraz umożliwia prawidłowe wykorzystywanie energii,
  • ryboflawina (witamina B2 ) działa jako antyoksydant, który zwalcza skutki stanu zapalnego,
  • tiamina (B1) jest niezbędna dla naszego układu nerwowego, ma lecznicze znaczenie w biegunce oraz innych problemach związanych z układem pokarmowym,

 

3. CYNK

 

CYNK ALT – NSP

Najważniejsze co trzeba zapamiętać, to, że cynk jest konieczny do produkcji TSH, a jego niedobór zaburza przejście T3 do aktywnego T3.  Niedobór cynku może powodować większą przepuszczalność jelit, podatność na infekcję oraz trudność w detoksykacji toksyn i bakterii.

Cynk jest antyoksydantem, zapewniającym nam nie tylko bezpośrednią ochronę przed wolnymi rodnikami, ale również długofalową – ponieważ powoduje produkcję zwalczających je enzymów -metalotionein.

Jednym zdaniem: CYNK jest tarczą chroniącą przed infekcjami i nowotworami.

Jeżeli chcesz przeczytać więcej na temat cynku – zajrzyj tu.

 

4. L-Tyrozyna

L-tyrozyna jest aminokwasem, który jest prekursorem hormonów tarczycy, tak więc jego niedobór może nasilać niedoczynność tarczycy.

L-Tyrozyna jest wykorzystywana przez trzustkę do wytwarzania hormonu, który jest odpowiedzialny za syntezę białek (tyroksyny) przez co wpływa na podwyższenie poziomu metabolizmu.

Jakie są zalety tyrozyny? Dzięki niej możemy znacznie polepszyć nasze samopoczucie, zwiększyć aktywność fizyczną oraz psychiczną. Poza tym dzięki tyrozynie możemy ograniczyć nasz apetyt.

Kolejną bardzo ważną zaletą tyrozyny jest „pomoc” w regeneracji. Tyrozyna pozwala w krótszym czasie całkowicie zregenerować organizm po wzmożonym wysiłku fizycznym.

 

5. Selen

Tarczyca to organ najbogatszy w selen. Dlatego też, prawidłowe funkcjonowanie tarczycy jest uzależnione od obecności tego pierwiastka. Jest nie tylko niezbędny do produkcji hormonów, ale ma także szczególne znaczenie w chorobach zapalnych tarczycy.

Selen stanowi składnik ważnego antyoksydacyjnego enzymu – peroksydazy glutationowej. Dzięki temu ma zdolność do zmniejszania stanu zapalnego, oraz neutralizacji wolnych rodników.

 

Pamiętaj:

Selen i cynk nie powinny być przyjmowane jednocześnie, ponieważ zmniejsza się ich biodostępność.

 

Oczywiście poza suplementami, bardzo ważna (jak nie najważniejsza) jest DIETA

Sprawa kluczowa:

Osoby z niedoczynnością tarczycy powinny uważać na warzywa strączkowe i kapustne, które zawierają goitrogeny,substancje wpływające negatywnie na funkcjonowanie tarczycy (blokują one wchłanianie jodu). A jak już wiemy ten pierwiastek jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy. Oczywiście, jeżeli raz na jakiś czas pozwolimy sobie na gotowane brokuły czy brukselkę to nic się nie stanie, ale należy pamiętać, żeby warzywa te i inne kapustne gotować bez przykrywki, wtedy zawartość wspomnianych wyżej związków  zmniejsza się o ok. 30%.

Poza tym dieta w niedoczynności tarczycy powinna dostarczać dużą ilość błonnika – wynika to z tego, że metabolizm jest zwolniony (większe prawdopodobieństwo problemów z zaparciami). Błonnik pomoże temu zaradzić, musimy tylko pamiętać, aby przy spożywaniu dużej ilości błonnika pić też dużo wody.

Kolejną kwestią jest białko. Białko jest podstawowym składnikiem każdej racjonalnej diety, a zwłaszcza diety przy niedoczynności tarczycy, ponieważ wiąże się z większym wykorzystaniem energii. Białko przyśpiesza metabolizm.  Dobrym źródłem białka dla osób z niedoczynnością tarczycy jest: mięso, ryby, jaja. Warzyw strączkowych (a zwłaszcza soi) osoby z niedoczynnością tarczycy powinny unikać.

Poza ty, w celu naturalnego wspomagania tarczycy i zrównoważenia hormonów pomocne może okazać się włączenie do diety  macy, pyłku pszczelego, aloesu, chlorofilu

Oczywiście w diecie przy niedoczynności tarczycy nie może zabraknąć także: witaminy C , witaminy D3, probiotyków, kwasów Omega-3 i antyoksydantów. 

Poza dietą i suplementacją baaaardzo ważne jest – NAUCZYĆ SIĘ RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM – gdyż stres to cichy zabójca.

 

Wiem, że sporo tego, ale zdrowia niestety nie da się traktować po łebkach. A jako, że chorujemy zazwyczaj z 2 powodów – albo z niedoborów substancji odżywczych, albo z nadmiaru toksyn w organizmie. Tak też, najlepiej jednocześnie oczyszczać organizm i dawać mu nowe substancje odżywcze.

 

TUiTERAZ ♥♥♥

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

Źródła:

[1] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18655403

[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC31746228/

[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17014011

[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17875549

[5] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17296473

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

2 Komentarze

    • No widzisz… A mój jodem mnie z niedoczynności wyleczył.
      Oczywiście nie tylko jodem, bo podniósł ogólną odporność mojego organizmu i wzmocnił go. Naprawił moje jelita, zakwasił żołądek i wszystko wróciło do normy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*