SELEN – silny przeciwutleniacz, wspiera układ odpornościowy i nie tylko.

silny przeciwutleniacz, selen

Silny przeciwutleniaczSELEN

 

Selen to kolejny pierwiastek określony mianem – śladowy, co jednak nie oznacza, że jego rola w organizmie jest mała.

Selen (Se) jest istotnym pierwiastkiem śladowym, a jego niski stan u ludzi związany jest ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia różnych chorób, takich jak rak i choroby serca. [3]

Te mikrogramy selenu są nam niezbędne do życia i zachowania pełni zdrowia.

Selen jest niezwykle istotnym minerałem dla ludzkiego organizmu, ponieważ:

  • zwiększa odporność,
  • uczestniczy w aktywności przeciwutleniającej, która chroni przed uszkodzeniami i stanami zapalnymi
  • odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowego metabolizmu,
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia raka, chorób autoimmunologicznych i tarczycy,

Selen wchodzi w skład ponad 20 enzymów, uczestniczących przede wszystkim w przemianach oksydacyjnych. Dzięki temu chroni nasz organizm przed działaniem wolnych rodników (mogą być przyczyną powstawania nowotworów).

Część społeczeństwa myśli (wina systemu edukacyjnego), że wszystkie witaminy i minerały można uzyskać i dostarczyć do organizmu wraz z jedzeniem. Osobiście jestem innego zdania. Może faktycznie tak było 20-30 lat temu, ale w obecnych chemicznych czasach to się bardzo zmieniło. Co do selenu sprawa wygląda następująco.

W glebach jest go przeciętnie od 0,1 do 2 mg/kg. Selenu jest mało w glebach kwaśnych. W glebach o pH bliskim obojętnego i zasadowego czyli bielice, czarnoziemy – występują seleniany (dość dobrze rozpuszczalne w wodzie i i łatwo wchłaniane.

Polska leży na glebach ubogich w selen.

Ilość selenu pobieranego przez mieszkańców Polski (około 40 mikrogram) należy do najniższych w Europie.

Wykazano, że 95% polskiej populacji ma wskazanie do suplementacji selenu. [1]

 

Rośliny przyswajają selen z gleby i nie są zdolne do rozróżnienia selenu od siarki. Rośliny o większej zawartość związków siarki mają też więcej selenu.

Rośliny bogate w selen to: groch, fasola, brokuły, brukselka, cebula. czosnek, pełnoziarniste produkty zbożowe, otręby, kiełki pszenicy, a także orzechy brazylijskie. Należy jednak pamiętać, że produkty spożywcze (które mają nam dostarczyć selenu) musza pochodzić z regionów, których gleby są zasobne w selen, inaczej one także go nie zawierają.

Doskonałym przykładem, tego w jak dużym stopniu zawartość selenu w danym produkcie zależy od tego gdzie został uprawiany są orzechy brazylijskie.

Dlaczego?

Otóż różnice w stężeniu selenu w orzechach brazylijskich mogą wahać się

od 350 mcg -orzechy ze wschodniej Amazonii

do 8 mcg orzechy z Boliwii.[4]

 

selen, źródła selenu

 

Biodostępność związków selenu obecnych w roślinach jest niska, znacznie lepiej przyswajalny jest selen z białka, a więc głównie z produktów zwierzęcych: mięsa, żółtka jaj, owoce morza i ryby.

 

Do czego potrzeby jest nam selen?

W organizmie człowieka sam selen nie wykazuje aktywności biologicznej. Musi zostać wbudowany do białek, tworząc selenoproteiny.

1. Selen jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Selen chroni nasz układ odpornościowy, broniąc nas przed bakteriami i wirusami (np.opryszczki i półpaśca).

Wykazuje działanie przeciwzapalne, dlatego wspomaga leczenie chorób przewlekłych takich jak reumatoidalne zapalenie stawów czy toczeń.

Ponadto selen może być kluczowym składnikiem odżywczym w przeciwdziałaniu rozwojowi wirusów, w tym HIV. U pacjentów, którzy są już zarażeni wirusem HIV, selen wykazuje również „ważność” w spowolnieniu postępu AIDS. [3]

Ważne:

Selen neutralizuje i usuwa z organizmu różne substancje toksyczne na przykład takie metale ciężkie jak rtęć, kadm, ołów i arsen.

 

2. TARCZYCA

Selen wraz z jodem działa jako katalizator do produkcji aktywnych hormonów tarczycy (zawiera najwięcej selenu ze wszystkich organów), a jak wiadomo tarczyca kontroluje wiele ważnych funkcji ciała, takich jak sen, waga, apetyt, energia, temperatura ciała – to tylko niektóre funkcje.

O jodzie pisał osoby post. 

selen silny przeciwutleniacz

 

3. Silny przeciwutleniacz

 

Selen zwrócił uwagę badaczy szczególnie swoimi właściwościami przeciwutleniającymi, dzięki nim chroni komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi stresem oksydacyjnym.

Selen ma działanie synergistyczne z innymi przeciwutleniaczami, takimi jak  chociażby witamina E, umożliwiając organizmowi walkę ze stresem oksydacyjnym i obronę przed nowotworami takimi jak – rak gruczołu krokowego czy rak jelita grubego.

Selen bierze udział w wytwarzaniu enzymu (peroksydazy glutationowe), który chroni przede wszystkim czerwone krwinki i błony komórkowe przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Dzięki temu spełnia bardzo istotną rolę we wzmacnianiu układu odpornościowego organizmu, zwiększa poziom wytwarzanych przeciwciał i aktywność białych krwinek.

Selen jest potrzebny do ochrony przed mutacją i uszkodzeniami DNA, które mogą powodować choroby.

Wchodzi w reakcje łączenia się z białkiem, tworząc seleno-białka, które funkcjonują jako ważne enzymy antyoksydacyjne, które mają zdolność do zatrzymania uszkodzonych cząsteczek DNA, tak że nie mogą się replikować. Czyli nowotwór nie może się rozwijać.

 

4. Może pomóc zwiększyć płodność 

Selen występuje w wysokim stężeniu w nasieniu i odgrywa ważną rolę w podtrzymaniu sprawności seksualnej mężczyzn.
Selen jest niezbędny do prawidłowej ruchliwości plemników. Suplementacja selenu zwiększa liczbę plemników i poprawia sprawność seksualną.  Ponadto odpowiednia ilość selenu w organizmie zapobiega poronieniom.
 Mężczyźni bardziej niż kobiety potrzebują selenu, ponieważ w ich organizmach selen gromadzi się w jądrach i wraz ze spermą jest wydalany z organizmu. Niedobór selenu może prowadzić między innymi do męskiej niepłodności.

5.  Depresyjne nastroje.

Nieodpowiedni poziom hormonów produkowanych w tarczycy ma również wpływ na pracę mózgu. Niedobory selenu mogą wpływać na pogorszenie sprawności umysłowej i depresyjne nastroje.

Niedoczynność tarczycy stwierdzono bowiem, aż u 75% osób cierpiących na depresję.

 

6. Poprawia przepływ krwi i zmniejsza ryzyko choroby serca 

selen, antyoksydant

Niskie stężenia selenu związane są ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Jak pisze profesor Iwona Wawer:

Badania epidemiologiczne pokazały, że wiele patologii w układzie krążenia można powiązać z niskim poziomem selenu w organizmie. Pokazano odwrotną zależność pomiędzy poziomem selenu we krwi, a progresją miażdżycy.

Ponadto selen może poprawić zdrowie serca dzięki wspomnianej wcześniej zdolności do: zwalczania stanów zapalnych, zmniejszenia stresu oksydacyjnego wywołanego przez wolne rodniki oraz wspomagania aktywności przeciwutleniającej.

 

7.  Pomaga bronić się przed rakiem 

Selen działa w organizmie jak mały mechanik. Wchodzi do jądra komórki, w której przechowywane jest DNA i genom i znajduje uszkodzenie. Wiąże się z ochronnymi przeciwutleniaczami, takimi jak glutation, a następnie zmniejsza i naprawia uszkodzenia DNA, które pozostając niekontrolowane może prowadzić do mutacji komórek nowotworowych i wzrostu guza.[5]

 

Ponadto selen może wpływać na ryzyko zachorowania na nowotwory jako przeciwutleniacz, chroniąc organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Kolejnym narzędziem w ochronie przed rakiem jest zwiększenie aktywności komórek układu odpornościowego i hamowanie rozwoju naczyń krwionośnych guza.

 

Jaki selen wybrać?

Duży wpływ na obniżenie przyswajalności selenu ma wysokie ilość cukrów prostych z naszej diecie. Zresztą cukry proste ograniczają przyswajanie nie tylko selenu ale także innych składników mineralnych.

Biodostępność selenu poprawia obecność:

witaminy E (selen działa z nią synergistycznie),

witaminy C (zmniejsza toksyczność selenu w razie nadmiernego spożycia),

cynku

Jak już wspominałam wcześniej sam selen w organizmie człowieka nie wykazuje aktywności biologicznej. Musi zostać wbudowany do białek tworząc selenoproteiny. Zdecydowanie wyższe powinowactwo wykazują związki organiczne.

„Z organicznych związków najwyższą biodostępnością charakteryzuje się selen w formie związanej z drożdżami Saccharomyces cerevisiae. Można powiedzieć, że jest to forma najbardziej naturalna, ponieważ drożdże wbudowują w siebie selen z pożywki, podobnie jak rośliny z gleby. Dzięki temu otrzymujemy mieszaninę bardzo wielu różnych związków selenu, a nie tylko jeden syntetyczny związek.”

 

 

♥ ♥ ♥ 

 

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

TUiTERAZ ♥ ♥ ♥

 

 

 

Źródła:

[1] Katarzyna Jaworska, Anna Jakubowska, Jan Lubiński, Chemoprewencja selenem (Se) w rakach tytoniozależnych?

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10963212

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2698273/

[4] http://ajcn.nutrition.org/content/87/2/379.full

[5] https://draxe.com/selenium-benefits/

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*