Wyczerpanie nadnerczy – co jest tego przyczyną i jakie są objawy?

 Jeśli nadnercza działają na mniej niż 90% swoich możliwości diagnozuje się chorobę Addisona.

Wszystko co kryje się między 90 a 100% – to właśnie wyczerpanie nadnerczy.

Większość ludzi nie ma pojęcia, że ​​w różnym stopniu, ale jednak cierpią na zmęczenie nadnerczy. Doszliśmy do wniosku, że symptomy takie jak na przykład: zmęczenie szczególnie po południu, trudności z zasypianiem, problemy ze wstawaniem, niski popęd płciowy – są zupełnie normalną częścią życia. Czy oby na pewno?????

W medycynie chińskiej nasze nerki są uznawane za „siedlisko zdrowia”, co oznacza, że ​​są fundamentalne dla naszego dobrego samopoczucia.  Brak równowagi w nerkach objawia się na wiele sposobów i zazwyczaj powoduje „problemy” w innych narządach i układach naszego organizmu.

 

Co to są nadnercza?

Aby zrozumieć znaczenie nadnerczy w reakcji organizmu na stres, zacznijmy od tego, co te gruczoły właściwie robią ?!

Nadnercza są:

  • narządami parzystymi leżącymi po obu stronach ciała ponad nerkami,
  • trójkątnego kształtu,
  • wielkości kciuka,
  • częścią osi przysadka-podwzgórze-nadnercza,
  • gruczołami dokrewnymi i produkują hormony,
  • niezbędne do życia, ponieważ pomagają radzić sobie ze wszystkimi rodzajami stresu,
  • zbudowane z dwóch elementów – kory i rdzenia,

 

Strukturę nadnerczy można porównać do awokado. Składają się bowiem z 3 warstw.

Pierwsza – ochronna warstwa tłuszczu (jak skóra w awokado).

Druga – kora nadnerczy (jak miąższ awokado) obejmuje ok. 80% objętości nadnerczy. Kora nadnerczy wytwarza takie hormony, jak np. DHEA (wpływa korzystnie na układ odpornościowy, wpływa korzystnie na sen, wykazuje działanie antynowotworowe i antyoksydacyjne, wywiera efekt ochronny na ośrodkowy układ nerwowy). W korze wytwarzane są również kortyzol i jego związki, które kontrolują nasz rytm dobowy, hamują stany zapalne, pomagają nam generować energię z żywności (węglowodanów i tłuszczu), a także regulują ciśnienie krwi i poziom cukru we krwi. Rolą kory jest także produkcja mineralokortykoidów (jak aldosteron) , który reguluje wydalanie płynów i minerałów w organizmie.

Trzecia – rdzeń (jak pestka w awokado), który wydziela trzy różne katecholaminy, w tym: adrenalinę, noradrenalinę i dopaminę. Podobnie, jak kortyzol, związki te wydzielane są w reakcji na stres. 

 

I co w dzisiejszych czasach najważniejsze – NADNERCZA ŁAGODZĄ DOLEGLIWOŚCI DŁUGOTRWAŁEGO STRESU! A co jeśli stres towarzyszy nam stale? O tym za chwilę. 

 

REKLAMA

Munogen FitLine

Munogen zawiera:  ** wysokogatunkową: L-Argininę i L-Cytrulinę (To aminokwasy, które pełnią ważną rolę w organizmie każdego sportowca, ale nie tylko – przyjmowanie ich pomaga zwiększyć wytrzymałość organizmu i poprawić natlenienie tkanek. Ponadto L-arginina wspomaga prawidłową funkcje wątroby, działa oczyszczająco na komórki tego narządu, jest też dobroczynną substancją dla naszego serca.) ** witaminę B6, witaminę B12 i kwas foliowy, które biorą udział w redukcji zmęczenia i znużenia.  ZADANIEM MUNOGENU jest to, aby: * zwiększyć przepływ krwi w organizmie, w każdym naczyniu…tym samym organizm dostaje więcej tlenu do komórek, a co za tym idzie, więcej składników odżywczych. Efektem tego jest więcej energii, redukcja zmęczenia i znużenia,  * oczyszczenie krwi i limfy,  * profilaktyka dla układu krążenia, * wsparcie do prawidłowego tworzenia krwinek czerwonych

 

Munogen możesz KUPIĆ TU

 

Hormony nadnerczowe współuczestniczą w regulacji:

  • ciśnienia krwi,
  • gospodarki  wodno-elektrolitowej,
  • poziomu glukozy,
  • reakcji układu immunologicznego,

W sytuacji zagrożenia odpowiadają za tzw. odruch ”walki lub ucieczki”.

 

Do hormonów wydzielanych przez nadnercze należą:

  • kortyzol,
  • aldosteron,
  • hormony płciowe (w niewielkiej ilości, przede wszystkim androgeny, czyli testosteron i androsteron; odpowiadają one za prawidłowy rozwój męskich cech płciowych),
  • adrenalina (ten hormon jest wydzielany nieustannie w bardzo małych ilościach; dopiero pod wpływem silnych emocji np. strachu lub gniewu jego stężenie we krwi wzrasta),
  • rdzeń w niedużych ilościach wytwarza również dopaminę oraz noradrenalinę

Hormony nadnerczy generuję reakcję na stres, która pozwala nam utrzymać organizm przy życiu w chwili urazu lub niebezpieczeństwa. Pod wpływem stresu (ćwiczeń fizycznych, po posiłku, produkcja energii do chodzenia, obniżenia poziomu cukru we krwi, długotrwały post, w reakcji na stymulację w wyniku stanu zapalnego, kofeiny, hałasu, snu, czy niedoborów w organizmie) podwzgórze uwalnia hormon CRH (kortykoliberynę), który wysyła wiadomość do przysadki. To stymuluje produkcję ACTH w przysadce, która następnie żąda, aby nasze nadnercza zaczęły produkować kortyzol, co spowolni nasze trawienie i zwiększy poziom cukru we krwi. Nadnercza uwolnią także adrenalinę, która podniesie tętno i zwiększy ciśnienie krwi.

Kortyzol, poza sytuacjami stresowymi wydzielany jest w ścisłym dobowym rytmie. I tak o to z rana powinien być najwyższy  (to on nas budzi ze snu). Z godziny na godzinę spada do średniego poziomu popołudniem. Wieczorem kortyzol powinien być niski, tak abyśmy mogli spokojnie zasnąć i spać, aż do rana – gdzie ponownie rośnie. Kortyzol i jego dobowy rytm wydzielania jest ściśle powiązany z innymi hormonami naszego organizmu, w tym hormonami tarczycy i insuliną.

 

Upewnienie się, że twoje nadnercza produkują odpowiednią ilość hormonów ma kluczowe znaczenie – zbyt wiele lub zbyt mało konkretnego hormonu może spowodować spustoszenie w twoim ciele i wpłynąć na twoją zdolność radzenia sobie z obowiązkami dnia codziennego.

 

Co to jest zmęczenie lub wypalenie nadnerczy?

Wypalenie nadnerczy to stan, w którym nadnercza i oś przysadka-podwzgórze-nadnercza funkcjonuje nieprawidłowo. Zmiana polega nam tym, że w momencie kiedy spotyka nas sytuacja stresowa w dalszym ciągu  wysyłane są sygnały  z podwzgórza do przysadki mózgowej, a od przysadki do nadnerczy. Jednak, gdy wiadomość dotrze do nadnerczy, nic się nie dzieje! Nadnercza są tak wyczerpane, że nie są w stanie wyprodukować odpowiedniej ilości hormonów.

Czyli zmęczenie lub wypalenie nadnerczy jest stanem chorobowym, w którym nadnercza nie są w stanie wyprodukować odpowiedniej ilości hormonów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. 

Ten brak hormonów powoduje negatywne zmiany w:

metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczów,

zachwianiu równowagi płynów i elektrolitów,

pracy serca i układu sercowo-naczyniowego,

popędzie płciowym.

Rezultat tej nierównowagi oznacza, że osoba doświadcza normalnych codziennych stresów jako przytłaczających, powodując całkowite wyczerpanie, które wydaje się nie mieć końca, bez względu na to, ile snu, odpoczynku czy relaksu sobie zafudnowała.

Chociaż zmęczenia nadnerczy wizualnie nie widać, ponieważ nie ma widocznych objawów jak np. wysypka, podniesiona temperatura, bóle brzuch itp. Jest to wyniszczający stan dla osób cierpiących na tą dolegliwość. Fakt, iż ta dolegliwość jest „niewidoczna” sprawia, że ​​jest ona jeszcze trudniejsza dla osób cierpiących na to schorzenie, ponieważ inne osoby (np. lekarze) mogą kwestionować objawy danej osoby, bądź przypisywać im inne dolegliwość jak np. depresja.

P.S. W obecnych czasach ilość młodych osób przyjmująca antydepresanty jest przerażająca…..

 

Objawy wypalenia nadnerczy

Najczęstszymi objawami zmęczenia nadnerczy, które występują u większości (jeśli nie wszystkich) osób cierpiących, są objawy takie jak: zmęczenie i pragnienie jedzenia. Poza tymi dwoma są też mniej powszechne objawy, których doświadcza tylko mniejszy ilość cierpiących na to schorzenie. Należą do nich niskie ciśnienie krwi i częste oddawanie moczu.

Najczęściej występujące objawy zmęczenia nadnerczy:

  • Trudności z rannym wstawaniem (nawet po wydawałoby się wystarczającej ilości snu).

  • Wysoki poziom zmęczenia każdego dnia.

  • Nieumiejętność radzenia sobie ze stresem.

  • Nieposkromiona ochota na słone, słodkie i/lub tłuste jedzenie.

  • Wyższy poziom energii w godzinach wieczornych (tak po 21.00)

  • Nadużywanie środków pobudzających, takich jak kofeina.

  • Słaby układ odpornościowy.

  • Cienie pod oczami.

  • Wewnętrzny niczym nieuzasadniony niepokój.

  • Sucha skóra (szczególnie na łokciach i kolanach).

  • Ekstremalne zmęczenie godzinę po treningu.

  • Bezsenność.

  • Niski popęd płciowy.

  • Drętwienie w palcach / złe krążenie.

  • Przybranie na wadze.

  • Częste oddawanie moczu.

  • Wypadanie włosów.

  • Niedoczynność tarczycy.

  • Budzenie się w nocy.

  • Zespól policystycznych jajników.

  • Bolesne miesiączki.

  • Ziemne stopy i dłonie.

 

Przykre jest to, iż konwencjonalna medycyna nie traktuje wypalenia nadnerczy jako jednostki chorobowej. Uznaje dopiero stan, w którym nadnercza praktycznie przestają funkcjonować i przyjmują postać autoimmunologicznej choroby Addisona….

Dlaczego tak jest????

Ponieważ każda choroba, która jest uznawana przez firmy ubezpieczeniowe posiada swój kod. Wypalenie nadnerczy takiego nie posiada, dopiero choroba Addisona takowy kod ma. Lekarze mogą ją diagnozować dopiero, gdy wyniki faktycznie przekroczą powszechnie uznawane normy.

Co doprowadza do wyczerpania nadnerczy?

Istnieje wiele czynników, które doprowadzają nasze nadnercza do wyczerpania. Przede wszystkim jest to jednak NIEZDROWY STYL ŻYCIA i STRES.

Wróćmy na chwilę do objawów wypalenia nadnerczy…. Powiedzmy sobie szczerze, że każdy boryka się choć z jednym z wymienionych objawów. Wszystko przez to, że my po prostu  chyba zapomnieliśmy jak się odpoczywa. Cały czas pędzimy, towarzyszy nam permanentny stres, nie mamy czasu spać, a co dopiero wyjść na spacer czy przejażdżkę rowerem do lasu. Pijemy coraz więcej energetyków i pobudzaczy, no bo przecież spać nie ma kiedy, a jakoś trzeba funkcjonować…. nie jesteśmy bowiem świadomi stresu, na który sami siebie narażamy. Trochę się w tym wszystkim gubimy, a nasze zdrowie na tym bardzo cierpi bo STRES POTRAFI ZABIĆ! To nie żart. Na pewno słyszeliście takie historie, że ktoś osiwiał w ciągu nocy, albo „w tydzień postarzała się o 5 lat”.  Więcej na temat stresu pisałam tu – Cichy zabójca czyli STRES. Jakie są skutki przewlekłego stresu?

Wiem, wiem, wiem, że nie na wszystko w naszym życia mamy wpływ, ale powinniśmy zadbać przynajmniej  o to na co mamy wpływ i co jest pod naszą kontrolą.

Główne przyczyny zmęczenia nadnerczy:

  • Jednorazowa bardzo stresująca sytuacja (śmierć bliskiej osoby, utrata pracy, rozwód, zdrada).
  • Długotrwały stres np. stresująca praca, toksyczny związek, problemy finansowe.
  • Negatywne emocje (chowanie urazy, negatywne myśli).
  • Brak odpowiedniej ilości snu.
  • Toksyny środowiskowe i zanieczyszczenia.
  • Częste chodzenie spać po 24.00
  • Jedzenie przetworzonej i niezdrowej żywności.
  • Metale ciężkie.
  • Brak ćwiczeń i ruchu.

 

Czy wiesz, że….

Nadnercza regenerują się pomiędzy 21, a 23. Jeżeli zatem stale chodzisz spać po 23.00 , nie pozwalasz nadnerczom się zregenerować. 

 

REKLAMA

Activize Oxyplus jest preparatem aktywizującym pracę całego układu nerwowego. Ponadto Activize wspomaga: przeciwdziałanie stresowi, koncentrację, metabolizm, spalanie tłuszczów i węglowodanów, dotlenienie na poziomie komórkowym. Activize Oxyplus  to nie tylko przypływ energii, większa wydajność psychiczna i fizyczna, ale także bardzo ważne dotlenienie (odpowiada za to tlen pozyskany z alg brunatnych).

 

Activize Oxyplus możesz KUPIĆ TU

 

Jak zdiagnozować wypalenie nadnerczy?

Bardzo trudno jest zdiagnozować wypalenie nadnerczy w oparciu o wyniki badań krwi. Konieczne jest bowiem wykonanie szeregu testów, czasami nawet po kilka razy i wzięcie pod uwagę wszystkich występujących objawów. To wymaga doświadczenia i dogłębnej znajomości różnych systemów w naszym ciele, a także ogromnej cierpliwości.

Na pewno podstawowym badaniem jest badanie poziomu kortyzolu.  Najlepiej wykonać badanie dobowego rytmu wydzielania kortyzolu z krwi lub ze śliny.

Warto zbadać również poziom sodu, potasu i chlorków w celu rozpoznania zaburzeń równowagi elektrolitowej. W przypadku wypalenia nadnerczy stężenie sodu i chlorków jest zwykle niskie, a stężenie potasu może być bardzo wysokie.

W przypadku wypalenia nadnerczy osłabione jest również przysadka mózgowa i podwzgórze, co może prowadzić do niedoczynności tarczycy. Dlatego też konieczne jest zbadanie poziomu TSH, FT3 i FT4.

 

Zatem jak uregulować i zregenerować prace naszych nadnerczy?

  • Śpij minimum 7-8h (jak już wspominałam najlepszy czas na pójście spać dla nadnerczy jest między 21.00 – 23.00).
  • Zrezygnuj z kawy i napojów energetyzujących oraz wszystkich „używek” mających działanie pobudzające.
  • Unikaj wieczorem niebieskiego światła, które generują laptopy,tv czy telefony – zacznij czytać książki przed snem.
  • Ogranicz  intensywne ćwiczenia fizyczne, a szczególnie unikaj ich wieczorem (wieczorem kortyzol powinien spadać, tak żebyśmy mogli iść spać, a wieczorne ćwiczenie go nam podbija)
  • Zacznij praktykować jogę i medytację – to naprawdę bardzo pomaga w wyciszeniu i odstresowaniu.
  • Wyjdź na spacer – najlepiej do lasu ( las uspokaja, wycisza, a także napełnia pozytywną energią).
  • Zrezygnuj z nadmiaru węglowodanów w diecie i ustabilizuj gospodarkę cukrową.
  • Wprowadź odpowiednią suplementację (probiotyki, witamina D3, Witamina K2 Mk-7, selen, cynk, witaminy z grupy B, magnez)
  • Zredukuj poziom stresu. Postaraj się nauczyć panować i zwalczać stres. Kiedy czujesz się zestresowany lub przytłoczony, weź głęboki oddech, może wyjdź na zewnątrz i odwróć swoją uwagę.  Zdobycie kontroli nad stresem jest niezbędne do przywrócenia nadnerczy do  ich optymalnego poziomu funkcjonowania.

 

Zapamiętaj – nic tak nie regeneruje nadnerczy jak SEN (najlepiej kłaść się spać przed 23).

 

TUiTERAZ ♥♥♥

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

 

Źródło zdjęcia głównego – http://medicalclinic.pl/poradnie-specjalistyczne/poradnia-endokrynologiczna/nadnerczy/

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*