Zaparcia – jak sobie poradzić?

zaparcia - jak sobie poradzić, błonnik, bakterie probiotyczne

Zaparcia – jak sobie poradzić?

 

Temat skrywany, ale bardzo wielu nam znany (ale zrymowałam :)).

Nie ma też co ukrywać, że (szczególnie Panie) bardzo cenią sobie prawidłowe wypróżnianie, chyba wiecie drogie Panie o co mi chodzi 🙂 Nam to kojarzy się od razu z dobrą przemianą materii, z szybkim trawieniem no i z lekkością oczywiście. Przynajmniej ja (była anorektyczka i bulimiczka tak miałam) , i nadal tak mam, że jeżeli mam problemy z wypróżnianiem to od razu czuję się grubsza o 5 kilo i cięższa o 50 kilo 🙂 No ale dobrze, śmiechy śmiechami, ale nie ma co ukrywać, że z zaparciami boryka się spora liczba z nas. Jeżeli do tego dochodzi jeszcze wzdęcie- samopoczucie leci na łeb na szyję. Przynajmniej u mnie tak było. Na szczęście już nie mam tego problemu – w sensie zaparć.

Zaparcia są często dolegliwością osób, które mają niedobór bakterii probiotycznych.

 

Zaparcia potęgują nieprawidłową perystaltykę jelit ograniczając pracę mięśni i nerwów przewodu pokarmowego. Przy czym trawienie i transport pokarmu może odbywać się prawidłowo jednakże problem powstaje w jelicie grubym gdzie powinna bytować najliczniejsza część naszych prozdrowotnych bakterii.

zaparcia - jak sobie poradzić? bakterie probiotyczne

Zbyt rzadkie wypróżnianie i idące za tym zaparcia definitywnie prowadzą do powstania i zalegania złogów.

Powstają przy tym procesy gnilne, a to wiąże się nie tylko z odczuciem ciężaru w jelitach, ale także z produkcją toksyn, które ostatecznie mogą przedostawać się do naszego krwiobiegu.

Jelito grube pełni niejako funkcję stabilizatora wypróżniania, a gdy choć jedna czwarta wypróżnień przychodzi z niezmiernym trudem, to organizm odczuwa już zaburzenia w swym prawidłowym funkcjonowaniu. 

 

Przyczyny zaparć są różne, poniżej kila z nich:

  • stres,

  • nieprawidłową dietę, 

  • brak aktywności fizycznej,

  • niedobory minerałów (krzem, cynk, selen, miedź)

  • pośpiech,

  • zaburzenie flory bakteryjnej jelit,

  • niedoczynność tarczycy,

  • nieregularne posiłki,

  • pasożyty,

  • o pasożytach pisałam oddzielny post

  • odwodnienie,

  • ciężkie posiłki,

  • środki przeczyszczające (ich nadużywanie),

  • zbyt dużo cukru w diecie,

    (często można to zauważyć u dzieci, które spożywają zbyt dużo cukru mają problem z załatwianiem się, wręcz boją się załatwiać bo je to po prostu BOLI!!! CUKIER powoduje rozleniwienie mięśni perystatycznych i twardy, ostry stolec)

  • nietolerancje i alergie pokarmowe

  • powstrzymywanie defekacji,

  • leki: np. antydepresanty, rozkurczowe

    bardzo często osoby przyjmujące  leki SSRI, po jakimś mają problemy z jelitami

  • niedobory witamin z grupy B,

  • anoreksja, bulimia,

  • problemy z wątrobą,

  • niedobory magnezu,

  • ciąża,

  • niewygodna sytuacja do wypróżniania

    psychika człowieka bardzo często hamuje procesy wypróżniania ze względu na brak komfortu związanego ze skorzystaniem z obcej toalety, jest to przypadłość występująca dość często

Poza wymienionymi możliwymi przyczynami zaparć, organizm narażony jest też na zaparcia w czasie podróży i pobytu w innej strefie klimatycznej i czasowej.

Dlaczego tak się dzieje?

Ponieważ przewód pokarmowy przyzwyczaja się do rutyny, kierując nerwami trzewnymi za każdym razem, gdy dostarczamy pożywienie.

Nerwy trzewne przyzwyczajone do:

  • pór posiłku,
  • określonego pożywienia,
  • ilości dostarczanej wody

zmuszone są do zmiany ustalonego schematu pracy.

Ponadto przyczyną takiej sytuacji są także drobnoustroje i ich toksyny występujące w miejscu do którego jedziemy.

Najprościej mówiąc – większość z nas nie lubi zmian, a co dopiero nasz organizm. Nasze organizmy oczywiście zależnie od predyspozycji nie są przyzwyczajone do zmian w pożywieniu i klimatu ponieważ zostają „wyciągnięte” ze swojego rodzimego ekosystemu, a na ten „nowy/obcy” mogą reagować różnymi dolegliwościami trawiennymi.  W pierwszej kolejności dyskomfort odczuwają osoby z nieprawidłowym stanem prozdrowotnej mikroflory jelitowej.

Z resztą co tu daleko szukać przykładów.

Przyjrzyjmy się takiej sytuacji: jemy zdrowo, a raczej nazwałabym to „po swojemu” i jedziemy na weekend do (babci, a w moim przypadku do mamy) i co? i bardzo często po takim weekendzie, albo już w trakcie – problem z zaparciami gwarantowany.

Dlaczego?

Właśnie dlatego, że na przykład:

  • najczęściej mama/babcia gotują inaczej,
  • jemy w innych odstępach czasowych (hmm w sumie mój mąż u mojej mamy to chyba nawet nie robi odstępów 🙂 ale to tylko dlatego, że moja mam tak dooobrze gotuje – chyba tylko dlatego :)),
  • jemy coś słodkiego,

Wydaje się banale rzeczy, a jak dużo potrafią zmienić w naszym wypróżnianiu się.

Dlatego warto, żebyśmy na wyjazdy (i nie tylko te za granicę) zabierali ze sobą pożyteczne bakterie probiotyczne. Gdy w jelitach jest ich odpowiednia liczebność i różnorodność zagrożenie rozregulowania pracy przewodu pokarmowego jest mniejsze.

Osobiście szczególnie polecam produkt PBM, który zawiera 11 szczepów probiotycznych i zawiera 72 minerały. Kierunek stosowania PBM to:

oczyszczenie organizmu poprzez wyparcie flory chorobotwórczej,

likwidacja toksyn,

poprawa pracy jelit,

Już jedna łyżka PBM wspomaga pozbycie się zaparć 🙂 Ja piję dwie takie łyżki dziennie. Dodatkowy plus stosowania produktu PBM to przypływ energii (dzięki minerałom, a szczególnie dużej zawartości magnezu).

PBM probiotyki

PBM – Probio Minerał jest naturalnym, ekologicznym produktem w postaci pudru. Jest biologicznym antidotum potęgując kolonizację szczepów probiotycznych, które wypierają florę patogenna (pleśnie i grzyby) oraz likwidują toksyny znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie. Sprawia, że pożyteczne mikroorganizmy mogą się rozwijać tworząc tym samym przestrzeń życiową dla całego ekosystemu. Posiada najwyższy wskaźnik probiotyczny. PBM połączony z wodą po CERAMICE PBM posiada pH 8.2 co przyczynia się do odkwaszenia i odtruwania organizmu. 

PBM możesz KUPIC TU

Zaparcia – jak sobie poradzić/pomóc w tych trudnych sytuacjach?

 

1. Spożywanie dużej ilości płynów

Jest tak ponieważ woda znacznie rozluźnia stolec.

Poza tym nawodnienie organizmu to podstawa, o czym pisałam w tym poście. 

 

2. Spożywanie kompleksu bakterii probiotycznych (np. wyżej wspomniany PBM)

Bakterie probiotyczne wspierają proces trawienia, wzmacniają perystaltykę jelit, blokują rozwój mikroorganizmów patogennych i wpływają na obniżenie poziomu stresu.

 

3. Spożywanie pokarmu o znacznej zawartości błonnika.

Błonnik służący jako balast nie zostaje strawiony w jelicie cienkim i przedostaje się do jelita grubego, gdzie wspomaga proces zakończenia trawienia i wypróżniania

 

4. Wyeliminowanie z diety cukru i jego produktów pochodnych.

 

5. Wprowadzenie w codzienny plan dnia jakiejś aktywności fizycznej (gimnastyka, spacery, jazda na rowerze).

 

6. Włączenie suplementacji witaminami z grupy B, magnezem, selenem, cynkiem

Activize energia, siła witaminy z grupy

Activize Oxyplus FitLine- podstawą składu Activize są: witaminy z grupy B ( wpływają na sprawność układu nerwowego) witamina C (silny antyoksydant). Activize Oxyplus jest preparatem aktywizującym pracę całego układu nerwowego. Ponadto Activize wspomaga: przeciwdziałanie stresowi, koncentrację, metabolizm, spalanie tłuszczów i węglowodanów, dotlenienie na poziomie komórkowym. Suplementy Firmy PM International, są rozpuszczalne w wodzie, ich wchłanianie jest 90-99 % w przeciwieństwie witamin, które możemy kupić w aptece, a ich wchłanianie wynosi około 10-20 %. Activize Oxyplus jest preparatem aktywizującym pracę całego układu nerwowego.

Activize możesz KUPIĆ TU

7. Zwiększyć ilość spożywanych kiszonek (np. kapusta kiszona, ogórki kiszone)

8. Zmiana diety, jeżeli powoduje zaparcia ( może np. spożywamy za dużo tłuszczów zwierzęcych i węglowodanów – ciężkostrawne i długo leżą w żołądku i jelitach)

9. Zrobić sobie detoks od białej mąki ( oczywiście najlepiej w ogóle ją wykluczyć z menu), a białe pieczywo zamienić na ciemne.

10. Posiłki jeść powoli, dokładnie przeżuwając (to naprawdę baaardzo istotne). Pamiętajmy, że pokarm nieprzeżuty jest wolniej i gorzej trawiony, następnie długo zalega w jelitach i fermentuje, co utrudnia jego transport.

11. Warto także odkwasić organizm (wszystkie problemy ze zdrowie powstają w zakwaszonym organizmie). Na temat zakwaszenia pisałam osobny post. 

Jak poleca profesor Batieczko dobrym sposobem na odkwaszenie organizmu jest picie rano na czczo ciepłej wody z dodatkiem jednej łyżeczki sody oczyszczonej. Robimy to tak: wsypujemy łyżeczkę sody oczyszczonej, zalewamy wrzątkiem (około pół szklanki wrzątku), tak żeby soda się „rozgazowała” (mówiąc tak najprościej), mieszamy i dolewamy zimną wodę (ale nie kranówę). I taki napój (jak najcieplejszy) wypijamy.

 

Zaparcia mają poważne konsekwencje dla organizmu

Dlaczego?

Po pierwsze są dla organizmu stresorem. A to jak niszczący wpływ ma stres na nasz organizm opisałam w tym poście.

Po drugie zmniejszają zdolności detoksu organizmu (tak jak wspomniałam wyżej wraz z kałem wydalamy toksyny, jeżeli mamy problemy z wypróżnianiem „zatrzymujemy” toksyny.

Po trzecie gospodarka hormonalna także może ucierpieć jeżeli nie będziemy mieć poprawnego detoksu hormonów. Bardzo często kobiety skarżące się na zaparcia cierpią również na przewagę estrogenową.

Po czwarte pojawiają się problemy dermatologiczne (czasami bardzo poważne).

Po piąte – dyskomfort i niekiedy odczuwalne dosłownie „zablokowanie” – pogarsza nasze samopoczucie. Jelita to nasz drugi mózg.

 

I na zakończenie jeszcze raz prośba do Was – pamiętajcie że naszym jelitom ciągle potrzebne są pożyteczne, prozdrowotne mikroorganizmy. Bakterie probiotyczne bytujące w jelitach mogą nam bardzo pomóc przy zaparciach, na przykład produkując substancje zmiękczające lub pobudzające ruchy jelit, wspierające rozkład pokarmu i procesy trawienne.

Najistotniejsze jest to, że ich obecność wspiera pracę całego organizmu, w tym układu odpornościowego.

TUiTERAZ♥ ♥ ♥

 

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

 

 

 

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

3 Komentarze

  1. niestety w moim przypadku nic naturalnego nie działa łacznie z wodą z kiszonych ogórków 🙁 musze sięgać po czopki eva/qu które na szczescie szybko działaja

  2. i co faktycznie są dobre te czopki? Czasem mega się męczę z zaparciami, coraz mniej pomagają naturalne metody. Ale boję się, czy jelita się nie rozleniwią????

  3. Dobre są. Nie rozleniwią ci jelit. Ja je przyjmowałam prawie codziennie pod koniec ciąży i nie miałam później problemów z jelitami. Po porodzie zaparcia ustąpiły.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*