Napar z gałązek i liści malin na infekcje dróg oddechowych i odporność.

Jako, że zawitała jesień i sezon malinowy już za nami (chodź możemy jeszcze gdzieniegdzie znaleźć świeże maliny z jesiennej odmiany).

Poniżej podam przepis, o którym sama (chodź jestem wielką fanką malin i ich ogromu leczniczych właściwości) niedawno się dowiedziałam.

Napar z gałązek i liści malin świetnie sprawdza się na kaszel, infekcje dróg oddechowych i na stany zapalne. Ale to dopiero początek jego dobroczynnych właściwości.

O naparze z gałązek malin przypomniała babcia i mama, która nazywa ten napar „syropem malinowym”. Jako że, te babcine sposoby niejednokrotnie są tymi najskuteczniejszymi postanowiłam się nim z Wami podzielić lub po prostu o nim przypomnieć bo wiadome, że takie napary roślinno-ziołowe były kiedyś powszechnie stosowane. Napary ziołowe pito zamiast herbaty lub na różne dolegliwości czy po prostu na wzmocnienie odporności. Dlatego właśnie warto podkreślić, że napary ziołowe są fajnym i prostym sposobem na podnoszenie i dbanie o odporność, którą w czasie jesienno-zimowym warto wzmacniać.

Zanim podam przepis na napar z gałązek malin, przybliżę nieco lecznicze właściwości malin i zawartego w nich meeeega prozdrowotnego  kwasu ellagowego.

Ciekawostka: 
Kwas elagowy dzięki swojej budowie chemicznej wykazuje właściwości silnie antyoksydacyjne. Przeprowadzone badania pokazują, że efekt ochronny, związany z działaniem antyoksydacyjnym kwasu elagowego, był często porównywalny, a nawet wyższy niż działanie witaminy E.
Bogatym źródłem kwasu elagowego są owoce jagodowe, głównie truskawki, maliny, żurawina, winogrona, a także orzechy włoskie. Odnotowano różne zawartości kwasu elagowego w różnych owocach, między innymi w truskawkach (630 μg/g), malinach (1500 μg/g), jeżynach (1500 μg/g), orzechach włoskich (590 μg/g), żurawinie (120 μg/g). Zauważono, że różne części owoców mogą zawierać odmienne ilości kwasu elagowego. Dla przykładu, pestki malin zawierają około 87,5% kwasu elagowego, a pulpa około 12,2%. Najwyższy poziom kwasu elagowego znajduje się w owocach liofilizowanych. Badania wskazują, że wraz ze stopniem dojrzałości owoców zawartość kwasu maleje (1).

Bardzo ciekawą i jednocześnie dobrą informacją szczególnie w okresie jesienno- zimowy jest wynik badań, który mówi o tym, iż najwyższy poziom kwasu elagowego znajduje się w owocach liofilizowanych


zellshultz odporność

 

ZELLSCHUTZ FitLine  zawiera: selen, witamina A, witamina E, witamina C. Jego główna funkcja to ochrona komórek organizmu przed niszczącym wpływem wolnych rodników oraz innych czynników negatywnych, a co za tym idzie spowolnienie starzenia się komórek. Dzięki technologii NTC Zellschutz zapewnia szybsze i lepsze przyswajanie rozpuszczalnej w tłuszczach witaminy E i prowitaminy A, w dobrze przyswajalnej, rozpuszczalnej w wodzie postaci.

ZELLSCHUTZ FitLine możesz KUPIĆ TU

REKLAMA



Co dobrego jeszcze kryją w sobie nasze superfoods – maliny?

Zachwycająca jest informacja o tak dużej zawartości kwasu elagowego w malinach, ale nie zapominajmy, że maliny to także skarbnica innych wartości odżywczych.
Znajdziemy w nich cenne witaminy i minerały takie jak:

✔️witamina C i witamina E (kolejne naturalne antyoksydanty),

✔️witaminy z grupy B: B1, B2, B6, kwas foliowy,

✔️potas,

✔️wapń,

✔️fosfor,

✔️magnez,

✔️żelazo.

Jako kolejną ciekawostkę potraktujmy fakt, iż liście maliny mają wyższą zawartość kwasu askorbinowego niż owoce.
Zatem śmiało można powiedzieć pij napar z maliny zamiast aspiryny 😍

Maliny zawierają salicylany, które działają jak naturalna aspiryna. 

Warto również wiedzieć, że zawartość witaminy C w owocach jest zmienna i zależy od odmiany.

Maliny są także źródłem fitamin. Fitaminy są to cenne związki roślinne o podobnych właściwościach jak witaminy.

 Co ważne fitaminy pochodzą tylko i wyłącznie z roślin, a organizm człowieka nie ma niestety zdolności ich syntetyzowania. Fitaminy są określane jako fenolowe antyoksydanty, które wspomagają funkcjonowanie naszego organizmu. Konkretnym przykładem wspomnianych wyżej „fitamin” są np. występujące w malinach antocyjany i elagotaniny. (2)

Warto przypomnieć, że antyoksydanty czy inaczej przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki i wspomagają naprawę uszkodzonych przez nie komórek. Antyoksydanty regenerują m.in. komórki odpornościowe, dzięki czemu wspierają naturalne mechanizmy obronne organizmu. Co ciekawe, antyoksydanty wykazują działanie synergistyczne, czyli różne przeciwutleniacze w żywności wzajemnie wzmacniają swoje właściwości. Taki efekt występuje tylko w przypadku spożywania naturalnych antyoksydantów – w postaci nieprzetworzonej żywności, a nie w formie suplementów diety.

Wracając do malin i ich korzystnych właściwości dla zdrowia warto wspomnieć, że w malinach występują kwasy organiczne, tj. kwas cytrynowy, jabłkowy, salicylowy oraz ponad 100 różnych olejków eterycznych, co tłumaczy ich charakterystyczny smak i zapach.

Maliny są niezwykle cenne ze względu na zawartość substancji śluzowatych, wpływających korzystnie na pracę układu pokarmowego. A warto zauważyć, że błona śluzowa (mucosa), inaczej śluzówka, jest warstwą wyścielająca przewód pokarmowy od wewnątrz i spełnia 3 ważne funkcje: ochrony, wydzielania i wchłaniania. Jest to jeden z argumentów dlaczego substancje śluzowate zawarte w malinach są tak korzystne.

Ponadto maliny są bogate w pektyny i błonnik. W 100 gramowej porcji tych pysznych owoców znajduje się 6,7 g błonnika. Dobrą wiadomością dla osób dbających o linię jest kaloryczność malin – 100 g owoców to zaledwie 33 kcal i fakt, iż maliny to owoce o bardzo niskiej zawartości cukru.

Maliny i ich właściwości lecznicze

Lecznicze właściwości malin znane są od zarania dziejów. Już Hipokrates zalecał je jako środek napotny. Wiele wzmianek o prozdrowotnych właściwościach malin znajdziemy z medycynie ludowej – przypisywano im między innymi właściwości przeciwzapalne i przeciwgorączkowe.

Maliny świetnie sprawdzają się podczas przeziębienia i różnego rodzaju infekcji. I tu właśnie zastosowanie znajdują nie tylko owoce, ale także liście i gałązki, które zawierają garbniki, flawonoidy i fenolokwasy.

Napar z gałązek i liści malin stanowi nie tylko doskonały „lek” napotny i przeciwinfekcyjny, ma on również zastosowanie przy dolegliwościach żołądkowych.

Zawarte w liściach garbniki hamują rozwój bakterii jelitowych i skutecznie zmniejszają biegunkę.

Napar malinowy, dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym polecany jest także podczas kaszlu czy chrypki do płukania jamy ustnej i gardła.

„Dzięki zawartości kwasu elagowego maliny mają właściwości przeciwnowotworowe. Wyniki wielu eksperymentów wykazały, że związek ten może hamować procesy kancerogenezy w wątrobie i płucach.

Przy okazji warto pamiętać, że kwas elagowy ma też właściwości przeciwwirusowe i przeciwzapalne, co tłumaczy stosowanie przetworów i naparów z malin w leczeniu przeziębień.”

Kwas elagowy i jego metabolity po zaabsorbowaniu lokalizowane są w tkankach płuc i w mniejszych ilościach w tkankach wątroby. (3).

Podsumowując:

Napar z gałązek i liści malin (można także parzyć napar z samych liści malin) jest pomocny przy wielu chorobach i dolegliwościach, pozytywnie wpływa na cały organizm i poszczególne układy narządów. Na przykład:

✔️Przewód pokarmowy.

Napar z gałązek i liści malin ma wyraźne działanie bakteriobójcze, zwiększa ochronę błon śluzowych, absorbuje i usuwa nagromadzone toksyny, normalizuje metabolizm, reguluje metabolizm lipidów.

✔️Układ sercowo-naczyniowy.

Uaktywnia przepływ krwi, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie serca, rozszerza naczynia krwionośne, zwiększa wytrzymałość i elastyczność ścian naczyniowych i małych naczyń włosowatych, zapobiega tworzeniu się skrzeplin, obniża poziom tak zwanego „złego” cholesterolu we krwi.

✔️Układ moczowy.

Stymuluje pracę nerek, oczyszcza wątrobę z gromadzących się szkodliwych substancji, służy jako profilaktyka przy tworzeniu się kamieni nerkowych, wątroby, pęcherza.

✔️Układ oddechowy.

Działa napotnie i tonizująco. Rozcieńcza gęstą plwocinę i przyspiesza jej usuwanie, łagodzi nasilenie objawów ostrych infekcji wirusowych dróg oddechowych i ostrych infekcji dróg oddechowych, hamuje procesy zapalne, hamuje wzrost i rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych.


✔️System nerwowy.

Zwiększa ogólną wydajność i wytrzymałość, łagodzi senność, aktywuje procesy myślowe, poprawia pamięć, działa uspokajająco.(4)

W jakich przypadkach liście maliny mogą być szkodliwe dla zdrowia?
Może tak być u osób:

✔️z alergiami,

✔️ze zwiększoną kwasowością żołądka, ponieważ surowce zawierają duże ilości kwasów organicznych, które podrażniają błony śluzowe przewodu pokarmowego,

✔️przy chorobach erozyjnych i wrzodziejących przewodu pokarmowego – przyjmowanie takiej herbaty nasila bolesne doznania,

✔️z zaparciami – maliny mają właściwości ściągające, dlatego mogą dodatkowo komplikować proces wypróżniania,

✔️z niewydolnością nerek i wątroby – roślina ma wyraźne działanie moczopędne i powoduje dodatkowe obciążenie narządów układu moczowego.


Restorate fitline, minerały

ZALETY RESTORATE FitLinedziała bazowo (działa jak bufor zasadowy) , wzmacnia odporność organizmu, przyspiesza gojenie złamań kości i ran, poprawia ogólne samopoczucie (dzięki zawartości magnezu), bogaty w cynk – pomaga w utrzymaniu prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej, cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowej płodności i prawidłowych funkcji rozrodczych, bogaty w chrom i cynk – usprawnia metabolizm cukrów i tłuszczy.

RESTORATE FitLine możesz KUPIĆ TU

REKLAMA


Jak przyrządzić napar z gałązek i liści malin ? 

Do naparu warto wybrać cienkie, niezdrewniałe gałązki malinowego krzewu.
Umyć i pokroić/połamać na kawałki.

Nastepnie zalać wodą (tak, żeby zakryła gałązki) i zagotować doprowadzając do wrzenia.

Po zagotowaniu lekko podgrzewać na małym ogniu (kilka minut) aż naciągnie.
Następnie pozostawić pod przykryciem, aż przestygnie- kilkanaście minut.

Kiedy napój nabierze głębokiego koloru i cudownego malinowego aromatu jest gotowy.
Kiedy przyrządzałam swoj napar pachniało malinami w całym domu😍

Warto zauważyć, że napar z gałązek i liści malin ma więcej dobroczynnych związków, witamin i mikroelementów niż napar z samych liści czy nawet suszonych owoców.

Gałązki można zalać powtórnie i nadal będzie doskonała. Do wywaru można dodać gałązki innych krzewów np. porzeczki czy jeżyny.

Ten smaczny aromatyczny wywar można pić się na ciepło 3-5 razy dziennie po szklance.

Napar z gałązek i liści malin na infekcje górnych dróg oddechowych, na stany zapalne i na odpość.

Na zdrowie 😊

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

sklep ze zdrowymi produktami

Źródło:

1. https://www.czytelniamedyczna.pl/3818,kwas-elagowy-zawarto-w-zywnoci-i-rola-prozdrowotna.html

2. https://ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/maliny-na-zdrowie/

3. Boukharta M, Jalbert G, Castonguay A. Biodistribution of ellagic acid and dose-related inhibition of lung tumorigenesis in A/J mice. Nutr Cancer 1992; 18:181-9.

4. https://farm-pl.desigusxpro.com/posadka/sad/zagotovka-listev-maliny-na-zimu.ht

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*