Odżywianie sezonowe kluczem do zdrowia. Sezonowość to wysoka odporność. Dlaczego warto jeść sezonowe warzywa i owoce?

Odżywianie sezonowe – dlaczego warto jeść sezonowo?
Sezonowość to wysoka odporność. Z czego to wynika? 
Sezonowe warzywa i owoce – dlaczego warto po nie sięgać?

 

Odżywianie sezonowe kluczem do zdrowia. Zwróciłam na to hasło uwagę ostatnio, szukając pomysłu na warzywną sałatkę. No cóż nie da się ukryć, że jesień w pełni. Nie tylko „aurowo” – chłodniej za oknem, dni coraz krótsze, ale także „jedzeniowo” (nie wiem czy takie słowo istnieje😂). W każdym razie jedzeniowe też jesień.  Jeszcze chwile temu wybierając się na zakupy warzywne, półki uginały się od świeżych lokalnych (o tym też za chwile) warzyw i owoców. Maliny, śliwki, pomidory, ogórki, sałaty, bób, fasolki – było tego pełno. Teraz jesienią mamy zdecydowanie mniejszy wybór świeżych warzyw i owoców. Dlatego właśnie tym bardziej warto postawić na sezonowe odżywianie.

Czym właściwie jest sezonowe odżywianie? Otóż to nic prostszego niż  spożywanie tych produktów, które rosną i dojrzewają aktualnie.  To znaczy, że podczas zakupów, staramy się wybierać głównie te warzywa i owoce, które naturalnie pojawiają się o danej porze roku.
Z pojęciem sezonowości łączy się również lokalność. I właśnie o tym też chciałam krótko wspomnieć.

Lokalność polega na wyborze tych produktów, które naturalnie są dostępne w naszej strefie klimatycznej. Mówi się nawet o tym, że najlepiej, by rosły jak najbliżej naszego miejsca zamieszkania (oczywiście na tyle na ile możemy sobie na to pozwolić).

Sezonowośća i lokalność warzyw i owoców (ale także innych produktów spożywczych) to jeden z elementów zdrowej diety. A zdrowa dieta to jedna z kluczowych kwestii przy budowaniu odporności.

Odżywianie sezonowe kluczem do zdrowia. Postaw na sezonowość i lokalność. 

Na czym polega „wyższość” korzystania z żywności sezonowej z lokalnych upraw nad żywnością dostępną cały rok i importowaną do nas z najodleglejszych zakątków świata?

Poniżej przedstawiam zalet produktów sezonowych i lokalnych:

✔️Sezonowe owoce i warzywa są przede wszystkim zdrowsze.
Mają największą wartość odżywczą, najwięcej witamin i minerałów, czyli mają po prostu największą gęstość odżywczą.

 

✔️Dzięki stosowaniu zasady lokalność przy zakupie warzyw i owoców, minimalizujemy straty witamin i składników mineralnych, które zachodzą podczas transportu i przechowywania (warto chociażby porównać dowóż pomidorów polskich i np. hiszpańskich). Wspomnieć należy również o wszelkich zabiegach konserwujących, zapewniających atrakcyjny wygląd oraz odpowiedni smak. Lokalne warzywa i owoce „nie przebywają” aż tak długich tras, by wymagały poddania takim procesom.

 

✔️Sezonowe warzywa i owoce nie są długo przechowywane, ponieważ okres od momentu zerwania czy wyrwania roślin do ich zjedzenia jest stosunkowo krótki. Co za tym idzie – warzywa i owoce nie tracą świeżości. Im więcej czasu mija od zbiorów do zjedzenia, tym większe straty wartości odżywczej. 

✔️Sezonowe warzywa i owoce rosną i dojrzewają w takich samych warunków klimatyczno-pogodowych jak ludzie, którzy je zjadają. 😊Produkty lokalne oraz ich konsumenci żyją w takich samych warunkach, są poddawani temu samemu nasłonecznieniu, opadom, wilgotności itd.
Jabłko, które rośnie w naszym ogródku, wyposaży zatem nasz organizm w składniki odżywcze i energetyczne lepszej jakości niż np. pomarańcza, ponieważ będzie szybciej asymilowane przez nasz organizm. Natomiast z mieszkańcami np. Hiszpanii  będzie odwrotnie – importowane jabłko będzie przez nich gorzej przyswajane niż pomarańcza.
Słyszałam też takie stwierdzenie, że najlepsze są warzywa i owoce, które rosną w promieniu 100 km od naszego miejsca zamieszkania.

 

✔️Kolejnym plusem jest fakt, iż zwykle sezonowe warzywa i owoce są po prostu tańsze, bo dojrzewają w bieżącym sezonie. Producenci lokalnej żywności chcą ją sprzedać, kiedy osiągną dojrzałość. Nie musimy dodatkowo płacić za ich transport i przechowywanie.


PowerCoctail Junior witaminy dla dzieci

FitLine PowerCocktail Junior Zapewnia dziecku składniki odżywcze dla zdrowego wzrostu. Zawiera składniki roślinne wspomagające: układ odpornościowy, pracę jelit, utrzymujące układ pokarmowy w dobrej kondycji  Bogaty w selen – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Bogaty w magnez i wapń, który pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Witamina C – odpowiada za prawidłowy metabolizm energetyczny

FitLine Power Cocktail Junior

REKLAMA


✔️Importowane owoce i warzywa zbiera się, gdy są nie do końca dojrzałe, przez co mają mniej witamin i minerałów. Często używa się różnych substancji chemicznych, które sztucznie przyspieszają proces dojrzewania. 

✔️Pamiętajmy jednak, że występowanie konkretnych warzyw i owoców w danym okresie w dużej mierze zależy od występujących temperatur i pogody. Okresy te mogą ulegać niewielkim zmianom.

 

Jak jeść sezonowo?

Najczęściej intuicyjnie wiemy, co powinno znaleźć się w naszym jadłospisie o danej porze roku. 
możemy również korzystać z tzw. kalendarza sezonowości. Takie kalendarze są ogólnie dostępne, więc można łatwo sprawdzić, na jakie warzywa i owoce jest sezon w danym miesiącu czy o danej porze roku.

 

Listopad sezonowe warzywa i owoce :

  • gruszki
  • jabłka 
  • żurawina 
  • burak ćwikłowy
  • seler (korzeń)
  • pietruszka (korzeń)
  • marchewka
  • brukiew
  • rzodkiew biała
  • cykoria
  • endywia
  • szpinak
  • jarmuż
  • kapusta biała
  • kapusta czerwona
  • kapusta włoska
  • cebula
  • czosnek
  • por
  • kalafior
  • kalarepa
  • brukselka
  • dynia
  • ziemniaki
  • topinambur

Odżywianie sezonowe kluczem do zdrowia.źródło zdjęcia: www. salaterka.pl

 


FitLine Basics na jelita – to koncentrat najbardziej wartościowych owoców, warzyw, zbóż, żywych kultur bakterii oraz enzymów.

Składniki dobrano tak, aby znacząco poprawiły: regeneracje układu pokarmowego, lepsze trawienie, lepsze wchłanianie pożywienia, odbudowa odporności.

FitLine Basics na jelita zawiera żywe kultury bakterii kwasu mlekowego (Lactobacillus acidophilus La-5 + Bifidobacterium lactis Bb-12), 32 enzymy trawienne,  witaminę C, witaminę E, prowitaminę A, pierwiastek śladowy selen oraz błonniki. 

FitLine Basics możesz KUPIĆ TU

REKLAMA


Kiszonki

Jesień i zima to także sezon na kiszonki. 
Kiszonki są przede wszystkim świetnym źródłem witaminy C. Wzmacniają nasz układ trawienny i korzystnie wpływają na rozwój prozdrowotnych bakterii jelitowych. Regularne spożywanie kiszonek poprawia pracę mięśni, w tym także serca oraz wspiera gospodarkę mineralną i wodno-elektrolitową organizmu.  Warto też podkreślić, że są niskokaloryczne. Pamiętaj, że prócz ogórków i kapusty możesz ukisić też m.in. bób, buraki, brokuły, czosnek, kalafior, paprykę czy rzodkiewki. Dlatego też w zależności od rodzaju warzywa mogą mieć one także znaczną zawartość witaminy A, witaminy E lub witamin z grupy B, a także pierwiastki: potas, wapń, fosfor i magnez. 

 

Na zdrowie😊

 

TUiTERAZ ♥ ♥ ♥

 

Masz ochotę i czas – wejdź na sklep, zobacz, może znajdziesz coś dla siebie.

www. rh7.pl

INFORMACJA

Informacje zamieszczane na blogu „10Blogdazdrowie” nie są przeznaczone do diagnozowania czy leczenia jakiejkolwiek choroby oraz nie stanowią fachowej porady medycznej. Wszystkie artykuły, porady tu wrzucane służą wyłącznie do celów informacyjnych, edukacyjnych i czasami (nie zawsze) wyrażania opinii osobistej. Zawsze przed podjęciem decyzji o zastosowaniu naturalnych metod w celu wspomagania terapii należy skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą. Nie zajmuję się chorobami i leczeniem od tego są lekarze. Ponadto nie biorę odpowiedzialności za osoby, które na własną rękę zastosują któreś metody czy kuracje.

Grunt do zdrowie, zadbaj o nie!

TUiTERAZ

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*